Get this Widget
Cursul BNR
22 Ian 2018
 EURO = 4.6656 RON
 USD = 3.8059 RON
Cursul BNR
19 Ian 2018
 EURO = 4.6614 RON
 USD = 3.7984 RON
Mountain View
Mountain View

Românca Adina Pintilie a scris istorie în cadrul celei de-a 68-a ediţie a Berlinalei

0

Adina Pintilie a scris istorie în cadrul celei de-a 68-a ediţie a Berlinalei, reușind performanța de a câștiga atât “Ursul de Aur”, cel mai râvnit premiu al festivalului, cât şi premiul pentru cel mai bun lungmetraj de debut, cu pelicula experimentală “Nu mă atinge-mă”/ “Touch me not”.

Regizoarea româncă s-a impus astfel în cadrul unuia dintre cele mai prestigioase şi mai vechi festivaluri de film din lume.

Vădit emoţionată, cineasta a mărturisit că nu se aştepta să primească “Ursul de Aur” pentru acest lungmetraj în care mai multe personaje caută intimitatea, dar în acelaşi timp se tem de ea, şi că vede filmul ca pe o invitaţie la dialog. “Este atât de important că acest lucru se întâmplă pentru că ne-ar plăcea ca dialogul pe care îl propune ‘Touch me not’ să ajungă peste tot în lume. Vă invităm, deci, pe voi, spectatorii, la dialog”, a declarat regizoarea în vârstă de 38 de ani – cunoscută pentru scurtmetrajul “Balastiera #186” şi mediumetrajele “Nu te supăra, dar…” şi “Oxigen” – la primirea premiului. Regizoarea a mărturisit totodată publicului prezent la gala de decernare a premiilor Berlinalei că se află într-o “stare febrilă” în urma unei gripe contractate – o stare perfect adecvată, după cum a precizat ea, pentru acceptarea acestei prestigioase distincţii

“Touch me not”, care a concurat alături de alte 18 pelicule pentru “Ursul de Aur”, a împărţit publicul celei de-a 68-a ediţii a Festivalului de Film de la Berlin – o ediţie marcată de filme despre migraţie şi portrete de artişti, dar lipsită de o temă dominantă, în două nota Reuters. Filmul a fost o alegere surpriză pentru cel mai râvnit premiu de la Berlinală – care prezintă anual cineaşti consacraţi, dar şi noi nume din industria cinematografică – şocând o parte a audienţei cu scenele sale explicite, după cum notau Reuters şi DPA.

Juriul – condus de regizorul german Tom Tykwer, din care au mai făcut parte Cécile de France, Adele Romanski, Stephanie Zacharek, Ryuichi Sakamoto şi Chema Prado – a surprins acordând “Ursul de Aur” coproducţiei regizate de Pintilie, o explorare la jumătatea distanţei dintre ficţiune şi documentar despre intimitate şi sexualitate, după o ediţie marcată de dezbateri despre locul femeilor în cea de-a şaptea artă, nota la rândul său AFP.

“Nu este despre ce poate face cinema-ul, ci despre unde poate duce”, a motivat Tykwer decizia juriului, citat de DPA, scrie AGERPRES.

La graniţa dintre ficţiune, documentar şi artă vizuală, experimentând curajos atât la nivel de conţinut cât şi de limbaj cinematografic, “Nu mă atinge-mă” – filmat pe o perioadă de 10 săptămâni, între anii 2015 şi 2017, cu o distribuţie mixtă de actori profesionişti (Tomas Lemarquis, Laura Benson) şi persoane reale – este o investigare personală a ideii de intimitate, a nevoii umane de contact autentic. O femeie şi doi bărbaţi se află în căutarea intimităţii. Pierdute în imensitatea rece a oraşului, singurătăţile lor se întâlnesc – întâmplător sau din voia destinului – într-o stranie încercare de contact, potrivit sinopsisului acestui lungmetraj publicat de cinemagia.ro.

Acordarea “Ursului de Aur” – cel mai important premiu al festivalului de la Berlin, decernat de un juriu internaţional începând cu anul 1956 – cineastei Adina Pintilie vine în contextul în care România s-a impus ca o forţă importantă pe scena cinematografiei mondiale în ultimii 10 ani, după ce filmul lui Cristi Puiu, “Moartea Domnului Lăzărescu” a contribuit la apariţia aşa-numitului Nou val al cinematografiei româneşti, notează DPA. Acesta a fost urmat de regizorul Cristian Mungiu, care a câştigat Palm d’Or la Cannes, în 2007, cu “4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile” şi de Călin Peter Netzer, care în urmă cu cinci ani a devenit primul regizor român premiat cu “Ursul de Aur” la Berlin, cu “Poziţia Copilului”, o poveste despre corupţie în România post-comunistă.

La gala de anul acesta a Festivalului de Film de la Berlin, femeia a fost în prim-plan. Nu doar cineasta din România a fost recompensată. Și poloneza Malgorzata Szumowska s-a bucurat de apreciere, câștigând Marele Premiu al Juriului, pentru filmul său “Twarz”, despre un tânăr desfigurat de un accident grav.

Pe fondul undei de şoc generate de mişcarea #MeToo, această a 68-a ediţie Festivalului de Film de la Berlin a prezentat pelicule care au adus un omagiu femeilor, chiar dacă printre cele 19 filme aflate în competiţie doar patru au fost semnate de femei.

Unul dintre filmele care aduc în prim plan eroine este “Las herederas”, de Marcelo Martinessi – primul film al acestui regizor din Paraguay şi totodată prima peliculă aflată în competiţie din această ţară – care prezintă povestea unei femei care se emancipează la bătrâneţe, din care bărbaţii sunt aproape absenţi. Actriţa principală a filmului, Ana Brun, a fost recompensată cu Ursul de Argint pentru cea mai bună interpretare feminină la Berlinală. Vizibil emoţionată, aceasta a dedicat filmul “femeilor luptătoare” din ţara sa. Nu în ultimul rând, regizorul peliculei a fost recompensat cu premiul Alfred Bauer, o distincţie acordată în memoria fondatorului festivalului, care premiază filmele care deschid noi perspective.

Şi cinematograful latino a fost premiat la această ediţie a Berlinalei, odată cu acordarea Ursului de Argint pentru cel mai bun scenariu peliculei “Museo”, semnate de regizorul mexican Alonso Ruizpalacios. Pelicula, cu Gael Garcia Bernal în rolul principal, are în centru furtul unor artefacte din Muzeul de Antropologie din Ciudad de Mexico în 1985.

Ursul de Argint pentru cel mai bun regizor i-a revenit lui Wes Anderson pentru animaţia “Isle of Dogs”, însă cunoscutul cineast nu a putut fi prezent pentru a-şi ridica premiul. În locul său pe scenă a urcat Bill Murray, unul dintre actorii care dau viaţă personajelor din film.”Nu m-am gândit niciodată că jucând un câine mă voi întoarce cu un urs”, a glumit acesta la ridicarea premiului.

Prezentat în deschiderea Berlinalei, “Isle of Dogs” a fost unul dintre favoriţii la “Ursul de Aur”, alături de “U-22 July”, o reconstituire controversată a masacrului de pe insula Utoya din 2011 – care aplecat însă de la această ediţie fără a obţine vreun premiu.

Tânărul francez Anthony Bajon a fost distins cu Ursul de Argint pentru cel mai bun actor după prestaţia din filmul “La Priere”, de Cédric Kahn, o dramă despre foşti dependenţi de droguri aflaţi în căutarea mântuirii. Bajon devine astfel al şaptelea actor francez premiat la Berlin, după nume mari ale filmului francez precum Jean-Pierre Léaud şi Jean-Louis Trintignant.

În faţa dezvăluirilor despre agresiunile cărora le-au căzut victime femei din lumea filmului, la acest prim festival important de film al anului au fost lansate mai multe iniţiative marcante, printre care campania “Speak Up!”, destinată combaterii hărţuirilor sexuale în industria cinematografică din Europa.

O polemică a umbrit însă debutul acestei ediţii a Berlinalei: o actriţă sud-coreeană a criticat organizatorii pentru că l-au invitat pe regizorul Kim Ki-Duk, pe care aceasta îl acuză că a pălmuit-o şi forţat-o să filmeze scene de sex improvizat. În faţa presei, regizorul a respins aceste atacuri, oferind numeroase detalii despre acest caz, în privinţa căruia s-a pronunţat şi justiţia sud-coreeană.

Şi anul trecut juriul Berlinalei a provocat o surpriză, acordând “Ursul de Aur” filmului ungar “On Body and Soul”, o poveste de dragoste poetică, semnată de regizoarea Ildiko Enyedi, care concurează în acest an la premiul Oscar pentru cel mai bun film.

Foto:Berlinale – Berlin International Film Festival
Facebook Comments

Share.

Leave A Reply