Get this Widget
Cursul BNR
22 Ian 2018
 EURO = 4.6656 RON
 USD = 3.8059 RON
Cursul BNR
19 Ian 2018
 EURO = 4.6614 RON
 USD = 3.7984 RON
Mountain View
Mountain View

Află ce se întâmplă cu salariile românilor după trecerea contribuțiilor la angajat! Avocații PeliFilip explică toate schimbările

0

În luna noiembrie 2017, Guvernul a emis Ordonanța de Urgență nr. 79/2017(„OUG 79/2017”) prin care, în scopul creșterii nivelului de colectare a veniturilor la bugetele asigurărilor de stat și a responsabilizării angajatorilor în ceea ce privește plata contribuțiilor sociale la timp, a modificat structura de impunere și plată a contribuțiilor sociale de către angajat și angajator.

În continuare, Guvernul a emis Ordonanța de Urgență nr. 82/2017 pentru modificarea și completarea unor acte normative („OUG 82/2017”), care stabilește o obligație generală pentru toți angajatorii – indiferent de număr de salariați, prin derogare de la regulile prevăzute în Legea nr. 62/2011 a Dialogului Social – de a iniția negocieri colective și a discuta despre măsurile ce se vor lua pentru implementarea prevederilor OUG 79/2017.

Ecaterina Burlacu (senior associate PeliFilip)

În mod natural, față de efectele pe care OUG 79/2017 le are asupra salariilor brute ale angajaților, subiectul principal al acestor negocieri colective devine potențiala compensare de către angajator a scăderii cu 20% a salariului net prin efectul aplicării OUG 79/2017.

În practică, o parte din angajatori au făcut demersuri pentru a respecta obligația de negociere impusă de OUG 82/2017, astfel încât să clarifice care sunt măsurile pe care le vor adopta cu privire la implementarea OUG 79/2017. O altă parte a angajatorilor nu a inițiat negocieri colective în decembrie, așteptând să existe claritate cu privire la intrarea în vigoare a OUG 79/2017 de la 1 ianuarie 2018, urmând ca discuțiile cu angajații să se desfășoare în luna ianuarie 2018.

În ce privește conținutul discuțiilor dintre angajatori și salariați referitor la aplicarea OUG 79/2017, acesta este destul de strâns legat de climatul socio-politic actual și de unele discuții din spațiul public cu privire la posibilitatea ca OUG 79/2017 să nu fie aprobată în Parlament sau aplicarea acesteia să fie amânată până la jumătatea anului 2018, ceea ce a generat în mediul economic o stare de incertitudine cu privire la regimul fiscal al drepturilor salariale în perioada apropiată.

Bianca Chera (Associate PeliFilip)

În consecință, în practică am văzut o atitudine cât mai prudentă din partea angajatorilor care au luat în calcul agrearea de măsuri temporare de aplicare a OUG 79/2017, pentru a fi în măsură să reacționeze adecvat și în cazul unei potențiale modificări a celor aprobate prin OUG 79/2017, al intervenirii vreunei cauze de neaplicare a acestei ordonanțe ori în vreo altă situație de schimbare a regimului fiscal al drepturilor salariale, variantă ce nu poate fi exclusă în contextul socio-economic actual.

Față de îndeplinirea obligației de negociere, observăm că OUG 82/2017 nu prevede sancțiuni exprese pentru neîndeplinirea acestei obligații de către angajatori. În acest context sancțiunea ar fi aplicarea de amenzi contravenționale prevăzute de Legea Dialogului Social pentru refuzul angajatorului de a negocia. Amenzile variază între 5.000 lei și 10.000 lei și, potrivit prevederilor Legii Dialogului Social, ar trebui precedate de o constatare din partea ITM că a existat o invitație la negociere din partea angajaților, care a fost refuzată de către angajator.

Ca și context, până la intrarea în aplicare a OUG 79/2017, angajatul și angajatorul împărțeau sarcina plății contribuțiilor la asigurările de pensii și la asigurările de sănătate, după cum urmează:

  • Angajatul datora: (i) contribuție la fondul de pensii (pentru condiții normale) – 10,50%, (ii) contribuție la asigurările de sănătate – 5,50%, (iii) contribuție la fondul de șomaj – 0,50%; în timp ce
  • Angajatorul datora (i) contribuție la fondul de pensii (pentru condiții normale) – 15,80%, (ii) contribuție la asigurările de sănătate – 5,20%, (iii) contribuție la fondul de șomaj – 0,50%.

OUG 79/2017 modifică structura de plată a acestor contribuții, astfel încăt de la 1 ianuarie 2018, contribuțiile la asigurările de pensii și la asigurările de sănătate se datorează după cum urmează:

  • Angajatul datorează: (i) contribuție la fondul de pensii 25%, (ii) contribuție la asigurările de sănătate – 10%; în timp ce
  • Angajatorul datorează: contribuție asiguratorie pentru muncă – 2,25% din fondul de salarii (contribuție menită să acopere contribuția la fondul de șomaj, de garantare a creanțelor salariale și alte contribuții care erau anterior reglementate separat).

În condițiile de mai sus, dacă sarcina de plată a angajatorului cu privire la salarii scade la 2,25% – contribuție socială unică, în condițiile scăderii impozitului pe venit la 10%, sarcinile de plată către stat ale angajatului cresc cu aproximativ 20%.

Astfel, efectul imediat al acestor modificări fiscale va fi diminuarea salariului net al angajaților cu un procent de aproximativ 20%.

Este de menționat că, deși OUG 79/2017 a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2018, în concret aceste dispoziții se vor percepe pentru prima dată în luna februarie 2018, pentru venitul câștigat de către angajați în ianuarie 2018.

Autori: Ecaterina Burlacu (senior associate PeliFilip), Bianca Chera (Associate PeliFilip)
Facebook Comments

Share.

Leave A Reply