Get this Widget

Ce ar putea învăța antreprenorii de la HAGI?

0

În ultimul deceniu am întâlnit peste o mie de antreprenori activi în majoritatea industriilor principale, de la producție, distribuție, FMCG, Horeca, agricultură sau metalurgie. Oameni de afaceri aflați la început de drum, sau care au o experiență de antreprenoriat de aproape trei decenii. Tineri ori seniori, bărbați sau femei, antreprenori care au dezvoltat afaceri de succes din prima, sau după mai multe eșecuri. Cam tot ce poate întâlni un analist într-o compania specializată în managementul riscului de credit care evaluează peste 100.000 de companii în fiecare an! Consider că nimic nu este întâmplător și încerc să învăț din fiecare experiență, de la fiecare om pe care îl întâlnesc.

De aceea, întreb antreprenorii ce îi inspiră, de unde învață, ce cărți au mai citit, ce filme / documentare urmăresc. Sunt surprins să observ că majoritatea antreprenorilor privesc cu precădere către occident și se inspiră din ceea ce se întâmplă în străinătate. Mulți nu realizează faptul că avem exemple inspirationale de succes și în România … și atunci le vorbesc despre proiectul construit de Hagi la Ovidiu, lângă Constanța. Am analizat cu atenție multe dintre declarațiile publice oferite de Hagi, împreună cu situația financiară a clubului conform declarațiilor financiare publice, în oglindă cu evoluția altor companii de profil din aceeași industrie! Constant 3 factori cheie de succes care sunt esențiale pentru orice altă afacere, indiferent de industrie. Haideți să vedem despre ce este vorba!

  1. Antreprenorul să iubească ceea ce face! Hagi: „Pentru voi ce inseamna avere? Vorbiți voi despre bani, eu, nu! Eu m-am născut să fiu bogat! Fac ce-mi place, asta mă face bogat! Contează să descoperi ce iubești cel mai mult în viață. Eu am găsit: iubesc fotbalul și mă pricep la asta!”

Consider că este prima și cea mai importantă condiție! Știți care este întrebarea pe care o primesc cel mai des la conferințele unde susțin prezentări? Care este sectorul cu randamentul maxim al capitalului investit? Cu alte cuvinte, unde se investesc cei mai puțini bani și se obține cel mai mare profit? Desigur, există activități care se disting favorabil din acest punct de vedere, precum producția de software, servicii IT, consultanță management, stomatologie, anumite culturi din agricultură, îngrijirea persoanelor vârstnice sau cu handicap, clinici private specializate pe anumite nișe, profesii liberale (avocați, notari etc.). Și, apoi revin către antreprenori: ce legătură are asta cu voi? Nu aveți cum să vă pricepeți la toate! Nu aveți cum să iubiți toate aceste activități! Atunci, ce căutați? Profitul maxim?

Este o himeră, pentru că, atunci când profitul maxim este observabil într-o anumită industrie, este deja prea târziu. Mulți alți investitori sunt atrași de același randament, ceea ce va determina creșterea concurenței și revenirea profitului la media istorică!

Este o lege fundamentală în economie, respectiv revenirea la medie pe fondul ciclului economic! Dacă alergi după un profit superior dintr-o anumită industrie, este deja prea târziu!

Oportunismul antreprenorului român este vizibil și din cuplarea dinamicii start-up-urilor cu ciclul economic! Astfel, cele mai multe companii se înființează în perioada de expansiune economică accelerată (când PIB-ul crește peste nivelul potențial), și cele mai puțin companii se înființează în recesiune. Acest aspect este foarte vizibil în cele două grafice alăturate, care ilustrează evoluția numărului de companii nou creeate în oglindă cu evoluția PIB-ului.

Unii ar putea spune că este normal, datorită încrederii ridicate pe timp de expansiune, sau din cauza sentimenului de panică din recesiune! Totuși, din punct de vedere economic (rațional), cuplarea antreprenoriatului cu cilcul economic este greșită din cauza raportului nefavorabil dintre efort vs efect:

  • Expansiune – investițiile sunt scumpe (din cauza prețului ridicat al activelor), oamenii sunt greu de găsit (salarii ridicate și rotație mare a personalului angajat), dobânzile sunt mari din cauza presiunilor inflaționiste alimentate de creșterea economică peste potențial, concurența este foarte ridicată din cauza multor companii nou înființate, marja de profit este mai mică (chiar dacă veniturile cresc, nu sunt la fel de profitabile), iar rezultatele viitoare sunt modeste din cauza apropierii perioadei de recesiune
  • Recesiune – investițiile sunt ieftine (activele sunt subevaluate), oamenii se găsesc mai ușor din cauza creșterii șomajului (salariile sunt mai mici și retenția de personal mai ridicată), dobânzile sunt scăzute pentru stimularea relansării economice, concurența este mică pentru că multe firme își încetează activitatea, lăsând astfel un gol în piață care poate fi preluat imediat, iar perspectivele viitoare sunt favorabile datorită perioadei de relansare economică!

De aceea, consider că adevăratul spirit antreprenorial nu este alimentat de încrederea generată de contextul exterior, care este impredictibil și foarte greu de controlat. Adevăratul spirit antreprenorial este alimentat de încrederea provenită din interior, din ceea ce iubești! Contextul exterior se schimbă, este volatil, azi e bine, mâine e rău. Dacă iubești ceea ce faci, asta nu se schimbă nicioadata, și te ajută să fii consecvent și să depășești toate provocările din exterior!

2.Antreprenorul să aibă o viziune pe termen lung bazată pe un model de afaceri!

Hagi: „Cea mai bună investiție pe care am făcut-o după ce m-am lăsat de fotbal a fost să fac această academie, să investesc în tineri. O să fiu cel mai fericit bătrân. Am 300 de copii, doi legitimi. Când vezi copii în jurul tău uiți de toate. Am făcut un lucru extraordinar cu orice risc, pentru că bogăția unui om nu stă în bani, ci în profesie, să știi să faci ceva

Hagi, 2010: „În 2020 o să dăm 11 jucători la echipele naţionale

Realitatea din 2019: Lotul cu care Naționala România U21 merge la Campionatul European de anul acesta este constituit din 11 actuali sau foști jucători de la FC Viitorul, care au participat la 7 din cele 8 goluri inscrise de Romania U21 in faza grupelor.

Înainte de a începe o afacere, orice antreprenor trebuie să aibe o viziune pentru o construcție mai mare decât propria persoană! Microsoft nu este despre calculatoare sau aplicații software, este despre „ajutarea oamenilor și organizațiilor să obțină mai mult”. Apple nu este despre telefoane, ci despre conectarea oamenilor. Google organizează informația lumii și o pune gratuit la dispoziția tuturor oamenilor într-un mod cât mai structurat și util.

Cu un proiect unic în fotbalul românesc, denumit sugestiv „Viitorul”, Hagi oferă infrastructura și sprijinul pentru ca 300 de copii să își construiască prin muncă și seriozitate un viitor în fotbalul românesc și internațional. Conform declarațiilor publice, proiectul Viitorul se bazează pe trei elemente esențiale: Tineri, Talentați, Timp (3T). Adică, modelul de business se bazează pe selecția și creșterea de tineri talentați cărora li se oferă timp și sprijin pentru a deveni competitivi! Rezultatele sunt vizibile! UEFA a evaluat toate cluburile de fotbal din Europa care au fost campioane naționale în perioadă 2009-2017 din perspectivă procentului de jucători crescuți în propia academie, primele trei echipe fiind: Barcelona (57,7% în 2012/2013), Viitorul (57,7% în 2016/2017) și Ajax Amsterdam (55,2% în 2010/2011)

3.Modelul de business să fie dezvoltat pe baza unui plan financiar echilibrat 

Referitor la al treilea factor cheie de succes, nu o să fac trimitere către declarațiile publice oferite de Hagi în presă, ci o să analizez declarațiile financiare ale clubului FC Viitorul SA, conform situațiilor finaciare publice depuse la ANAF. Mai mult, am analizat în oglindă situațiile financiare ale celor mai importante 5 cluburi de fotbal din România pentru perioada 2014-2018 (pentru o comparație directă), precum și situațiile financiare ale tuturor companiilor active în sectorul CAEN 9312 „Activitati ale cluburilor sportive” (ceea ce, o să vedeți, reflectă tragedia și nivelul foarte scăzut la care a ajuns sportul românesc). Care sunt constatările mele după toate aceste analize?

3.1.Producția este mai valoroasă dec\t intermedierea 

Pentru a fi competitiv în business, trebuie să produci ceva! Chiar dacă intermediezi (distribuție, retail), trebuie să generezi valoare adăugată pentru părțile interesate (angajați, furnizori, clienți etc.). Valoarea adăugată poate să conste în produsul calitativ pe care îl oferi în piață (diferențierea prin calitate), prețul de vânzare (diferențierea prin preț) sau în serviciile adiționale produsului oferit ori experiență clientului (consultanță, viteză de livrare, diversitatea produselor oferite, ușurința de achiziție sau monitorizarea / comparabilitatea prețurilor, diferite servicii post-vânzare, rezolvarea reclamațiilor etc.).

În cazul proiectului FC Viitorul, produsul final oferit nu este doar jucătorul de fotbal, ci tot ceea ce înseamnă un fotbalist profesionist: mentalitatea de învingător, seriozitatea cu care își tratează meseria în afara meciurilor, munca de la antrenamente. Desigur, pot fi cluburi care pot câștiga sume considerabile de bani din tranzacționarea unor jucători într-un termen foarte scurt de timp.

Câteva exemple de notorietate din istoria relativ recentă a fotbalului românesc sunt Nicușor Stanciu (crescut de FC Unirea Alba Iulia, preluat ulterior de FC Vaslui și Steaua București, care au marcat profitul major din vânzarea către RSC Anderlecht) sau Alexandru Mitriță (crescut de Academia Gheorghe Hagi, preluat ulterior de Univ. Craiova (după o perioadă de 2 ani petrecută la Pescara) care a marcat profitul major din vânzarea către New York City FC). Totuși, aceste evenimente sunt izolate („one off”) și nu pot reprezenta baza unui model de business pe termen lung. Modelul de business predictibil în fotbal se bazează pe o academie proprie foarte competitivă, capabilă să producă încontinuu fotbaliști buni.

Exact aceasta se întâmplă la FC Viitorul, care a oferit fotbalului românesc în doar 10 ani de existență un adevărat nucleu pentru o nouă generație: Ianis Hagi, Răzvan Marin, Tudor Băluță, Alexandru Mitrita, Alexandru Cicaldau, Florinel Coman, Dragoș Nedelcu, Cristian Manea, Ionuț Vînă, Virgil Ghiță, Radu Boboc … și mulți alți tineri care deabia acum debutează în fotbalul de seniori (Marius Leca, Louis Munteanu, Nicolas Popescu etc).

Analizând situațiile financiare publice ale celor mai importante cluburi de fotbal din România în perioada 2014-2018, constat că FC Viitorul este cel mai profitabil club de fotbal din liga internă, cu o profitabilitate medie consolidată în ultimii 5 ani de 13% (așa cum se poate observa din tabelele și graficele următoare).

De asemenea, spre deosebire de alte cluburi, FC Viitorul înregistrează cea mai bună stabilitate a rezultatului financiar, ceea ce se datorează consecvenței modelului de business și preocupării pentru echilibrul financiar permanent.

Dinamo și FCSB alternează perioade de profitabilitate modestă cu pierderi foarte mari, Craiova înregistrează un profit în creștere în ultimii doi ani dar insuficient să acopere pierderile foarte mari din trecut, în timp ce CFR Cluj raportează pierderi enorme și depinde de sprijinul oferit de acționari (nu este un club independent)

Tabel 1. Evoluția veniturilor celor mai mari 5 cluburi de fotbal din România

CIF Clubul sportiv Anul 2014 Anul 2015 Anul 2016 Anul 2017 Anul 2018 TOTAL
13699971 DINAMO 1948 SA 27.690.343 79.322.861 30.317.211 50.510.581 27.536.614 215.377.610
14331896 FOTBAL CLUB CFR 1907 CLUJ 19.735.845 33.870.219 15.820.977 46.229.747 40.336.031 155.992.819
15224430 FOTBAL CLUB FCSB S.A. 106.018.883 56.106.234 114.627.464 88.400.357 81.828.656 446.981.594
24667720 FOTBAL CLUB VIITORUL S.A. 26.796.329 27.066.866 34.548.648 48.473.520 40.312.507 177.197.870
31918212 U CRAIOVA 1948 5.518.032 9.302.928 10.428.613 42.106.628 53.914.756 121.270.957
 

Tabel 2. Evoluția rezultatului net pentru cele mai mari 5 cluburi de fotbal din România

CIF Club sportiv Anul 2014 Anul 2015 Anul 2016 Anul 2017 Anul 2018 TOTAL
13699971 DINAMO 1948 SA -5.905.591 8.691.828 879.068 7.502.478 155.772 11.323.555
14331896 CFR 1907 CLUJ -31.908.084 -4.853.911 -10.213.251 -1.164.871 -35.726.353 -83.866.470
15224430 FOTBAL CLUB FCSB S.A. 21.686.209 -12.999.887 26.899.857 2.375.190 -9.225.313 28.736.056
24667720 FOTBAL CLUB VIITORUL S.A. 6.900.245 5.544.770 2.238.560 6.156.734 2.585.763 23.426.072
31918212 U CRAIOVA 1948 -17.995.620 -16.322.383 -14.314.469 3.099.189 7.174.120 -38.359.163
 

Tabel 3. Evoluția rezultatului net / venituri pentru cele mai mari 5 cluburi de fotbal din România

CIF Club sportiv Anul 2014 Anul 2015 Anul 2016 Anul 2017 Anul 2018 TOTAL
24667720 FOTBAL CLUB VIITORUL S.A. 26% 20% 6% 13% 6% 13%
15224430 FOTBAL CLUB FCSB S.A. 20% -23% 23% 3% -11% 6%
13699971 DINAMO 1948 SA -21% 11% 3% 15% 1% 5%
31918212 U CRAIOVA 1948 CLUB -326% -175% -137% 7% 13% -32%
14331896 FOTBAL CLUB CFR 1907 CLUJ -162% -14% -65% -3% -89% -54%

 

Citiți continuarea AICI
Foto: Pixabay.com

 

 

Facebook Comments

Share.

Leave A Reply