Niciunul dintre cei care au condus Ministerul Educației nu a ratat ocazia de a „reforma” învățământul. Sistemul educațional din România a trecut printr-o multitudine de schimbări, iar rezultatele sunt vizibile astăzi. Iar seria modificărilor nu se oprește.
Sorin Cîmpeanu a anunțat că îşi doreşte ca anul viitor la evaluările la clasa a II-a, a IV-a, a VI-a şi la Evaluarea Naţională să se aplice corectarea informatizată la nivel de item, urmând ca profesorii corectori să evalueze on-line.
„Dacă tot am introdus acest sistem apropiat de Bologna, cu acest barem fragmentat în care se punctează fiecare răspuns bun sau greşit din partea elevilor, următorul pas ar fi corectarea informatizată la nivel de item”, a declarat ministrul Educației.
Oficialul a subliniat că îşi doreşte „insistent” acest lucru.
„Există deja un pilot, sunt colegi cu iniţiativă, nu e o iniţiativă instituţionalizată a ministerului, ci o serie de colegi au demarat la nivelul evaluării în clasa a VI-a acest proiect pilot, evaluări la matematică – ştiinţe, cărora să le fie alocat câte un cod pe fiecare item şi să fie culese rezultatele pe fiecare item, în aşa fel încât am o imagine mult mai clară asupra a ce nu a mers şi ce a mers bine, pentru a putea vedea ce trebuie să faci pe viitor. Itemii au competenţe corespondente. În momentul în care analizăm pe fiecare item în parte, vezi că elevii sunt deficitari pe acele competenţe, ştii că trebuie să te concentrezi mai departe în procesul de îmbunătăţire a predării tocmai pe acele competenţe”, a explicat ministrul Educației.
Sorin Cîmpeanu a mai spus că dorește ca la anul să se implementeze acest sistem la clasa a II-a, a IV-a şi a VI-a şi la Evaluarea Naţională.
„Dacă tot vorbim de digitalizare la modul general şi ne pricepem toţi la digitalizare, eu am zis un lucru mărunt. Dacă pot să fac, tot e bine într-un an şi să pilotăm, nu am pretenţia să aplicăm şi la nivel de Bacalaureat. Şi în acel moment, chiar vom şti pe fiecare competenţă ce nu merge şi pe ce trebuie să insistăm”, a precizat oficialul guvernamental.
Fiecare dintre subiecte va avea propriul cod, iar lucrările vor fi scanate în faţa elevilor.
„Profesorii corectori vor putea să corecteze on-line, fără să se mai cunoască între ei. Deci elimini de tot subiectivismul. În momentul în care ai diferenţe mai mari de o jumătate de punct, e foarte simplu: softul semnalează că trebuie să intervină alţi doi corectori, pentru că între primul şi al doilea au fost diferenţe mai mari de o jumătate de punct. Dar e greu să ai diferenţe mai mari de o jumătate de punct dacă faci digital toată …”, a arătat Sorin Cîmpeanu.
El este de părere că nu sunt atât de mari costurile legate de scanere, undeva la un milion de euro, în condiţiile în care în PNRR sunt disponibili, la capitolul Digitalizare, circa 1.130.000.000 de euro.
„Nu scanerul mă îngrijorează pe mine. (…). Sunt 7.000 de săli în 3.850 de centre de examen, cu 150 de euro, nu ştiu, un scaner, asta înseamnă un milion de euro. În PNRR avem pentru digitalizare 1.130.000.000. Vorbim că e mult un milion de euro? (…). Problema este să existe în fiecare şcoală un profesor competent care să poată să atribuie acel cod lucrării şi mai departe să ştie să scaneze”, a amintit ministrul Educației.
Din punctual său de vedere, principala problemă ar fi cea umană.
„Asta este principala problemă. Văzând modul în care au decurs lucrurile în fiecare zi de examen şi erorile, nu incidente majore, dar erori la care nici măcar nu m-aş fi putut gândi că s-ar putea întâmpla ca un coleg profesor să gândească în acel fel. (…). Am ajuns la concluzia că nu în toate şcolile există personal calificat să îţi facă aceste lucruri simple, să scaneze şi să atribuie un cod. (…). Realitatea ne-a arătat, prin incidentele semnalate, (…), că nu în toate şcolile există un profesor desemnat care să aibă competenţe digitale de nivel…”, a concluzionat Sorin Cîmpeanu.
Autor: Mădălina Lazăr
Foto: Sorin Cîmpeanu Facebook