Get this Widget

Fuziunea Alstom- Siemens, blocată de Comisia Europeană

0

Fuziunea Alstom- Siemens a fost blocată de Comisia Europeană, care a apreciat  că o astfel de tranzacție ar avea consecinţe nefaste pentru concurenţa de pe piaţa feroviară a Uniunii Europene.

Fuziunea activităţile feroviare din cadrul grupului Alstom cu cele ale grupului german Siemens ar duce la apariția unui gigant european în domeniul transportului feroviar. Noua entitate ar avea prezență în 60 de ţări şi ar ajunge la o cifră de afaceri anuală de 15,6 miliarde euro.

Gigantul rezultat în urma fuziunii ar putea concura fără probleme cu chinezii de la CRRC şi cu grupul canadian Bombardier. Alstom produce trenurile de mare viteză TGV, iar divizia de transport feroviar a Siemens produce garniturile de tren de mare viteză ICE.

Alstom are 32.800 de angajaţi pe plan global, în timp ce divizia de mobilitate a Siemens are 28.800 de angajaţi.

Fuziunea pusă sub semnul întrebării

Încă de la anunțarea intenției de realizare a acestei fuziuni, guvernele din Franţa şi Germania s-au declarat în favoarea tranzacției. În schimb, Comisia Europeană s-a arătat sceptică, existând multe voci care susțin că apariția unui asemenea gigant în domeniul feroviar ar putea afecta concurenţa în Europa. Cei care se opun fuziunii invocă faptul că Alstom şi Siemens sunt doi giganţi din sectorul transportului feroviar european.

Vrem să avem companii europene puternice care să poată concura pe plan mondial. Dar nu vom face jocuri politice şi nici nu vom da dovadă de favoritism când vine vorba de a asigura un mediu concurenţial egal“, a declarat marţi preşedintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, citat de Agerpres.

Milioane de pasageri din Europa se bazează în fiecare zi pe trenuri sigure şi moderne. Siemens şi Alstom sunt campioni în industria feroviară. Fără suficiente remedii, fuziunea ar fi dus la preţuri mai mari pentru sistemele de semnalizare care asigură siguranţa pasagerilor pentru următoarea generaţie de trenuri de mare viteză. Comisia a interzis fuziunea, pentru că cele două companii nu sunt dispuse să răspundă la îngrijorările noastre serioase cu privire la concurenţă“, a anunțat, miercuri, comisarul european Margrethe Vestager.

Alstom și Siemens vor accepta decizia Comisiei Europene

În cazul în care fuziunea dintre cele două companii o să fie respinsă de Comisia Europeană, directorul general de la Alstom, Henri Poupart-Lafarge, a anunțat că firma sa nu va face recurs şi nici nu va veni cu un nou proiect revizuit, astfel că Alstom şi Siemens “vor merge fiecare pe drumul lor”.

Henri Poupart-Lafarge a criticat “prejudecăţile ideologice ale Bruxelles-ului”. “Atunci când vorbim de crearea unui campion european, anumiţi responsabili ai Comisiei Europene înţeleg că este vorba de un monopol”, a mai spus directorul general de la Alstom.

Tranzacție a fost criticată de la primul anunț

În martie anul trecut,  gigantul german Siemens şi rivalul francez Alstom au semnat un acord privind fuzionarea activităţilor lor feroviare.

Încă de atunci Executivul comunitar a anunțat că este îngrijorat de faptul că această fuziune ar putea reduce concurenţa pentru furnizarea mai multor tipuri de trenuri şi sisteme de semnalizare. Astfel că Bruxelles-ul și-a anunțat indeanțua de a examina dacă această tranzacţie pune în pericol afacerile celorlalți jucători din transportul ferocviar. “Vom analiza dacă îi va lipsi pe operatorii feroviari europeni de posibilitatea de a alege în materie de furnizori şi produse inovative şi va conduce la o creştere de preţuri, care în cele din urmă va putea afecta milioane de europeni care utilizează zilnic transportul feroviar“, a informat comisarul european pentru concurenţă, Margrethe Vestager.

Atunci, Comisia a fixat data de 21 noiembrie drept termen limită până la care va decide dacă aprobă sau nu această fuziune.

Doar 30 de fuziuni au fost blocate de CE

Încă din 1989, CE dispune de un drept de veto cu privire la marile proiecte de fuziune. Statisticile oficiale arată însă că a fost utilizat rareori. În acest interval de timp, au fost aprobate peste 6.000 de fuziuni și doar 30 au fost blocate.

În mandatul comisarului european pentru concurenţă, Margrethe Vestager, au fost interzise trei proiecte de fuziune.

Ce spun guvernele Germaniei și Franței

Decizia CE de a bloca fuziunea a provocat reacții din partea Germaniei și Franței.

Ministrul german al Economiei, Peter Altmaier, a declarat că Europa ar trebui să îşi modifice legislaţia din domeniul concurenţei pentru a facilita fuziunile transfrontaliere şi a crea campioni europeni care pot concura cu rivali din China şi SUA.

Respectăm decizia şi autoritatea Comisiei Europene dar suntem convinşi că trebuie să ne gândim şi să luăm o decizie cu privire la modificările viitoare ale legislaţiei europene în domeniul concurenţei. Am căzut de cord cu colegul meu francez Bruno Le Maire că vor pregăti o iniţiativă comună franco-germană care este destinată să aducă la zi legislaţiei europene în domeniul concurenţei”, a punctat oficialul german.

Și ministrul francez al Finanţelor, Bruno le Maire, a atras atenția, la începutul acestui an, asupra legislaţiei europeane în domeniul concurenţei, pe care a catalogat-o ca fiind depăşită.

Este o legislaţie care a fost creată în secolul XX şi care nu permite Europei să îşi creeze proprii săi campioni industriali. Chinezii de la CRRC produc 200 de trenuri de mare viteză pe an. Alstom şi Siemens produc 35. Cifra de afaceri combinată a Alstom şi Siemens este la jumătate faţă de cifra de afaceri a CRRC. CRRC a câştigat aproape toate licitaţiile din SUA pentru trenurile de transport de pasageri în oraşe. Ce mai aşteptăm pentru a ne trezi?”, a apreciat oficialul francez.

Autor: Isabela Nicolescu
Foto: Alstom- Siemens

 

Facebook Comments

Share.

Leave A Reply