Get this Widget

Marin Vidrașcu:Litera vrea să editeze peste o mie de titluri noi în 2018

0

Pe o piață a cărții pe care unii o văd din ce în ce mai fragilă, Editura Litera reușește să înregistreze creșteri constante, bazându-se pe o strategie de dezvoltare bine structurată.

Am încheiat anul 2017 cu o cifră de afaceri de 62.155.584 lei, o creștere de peste 20% față de 2016. Printre factorii care au determinat această evoluție se numără extinderea portofoliului editorial, consolidarea canalelor de distribuție neconvenționale, precum minilibrăriile proprii din centrele comerciale, proiectele de la chioșcurile de ziare sau tirajele speciale de cărți pentru companiile partenere. Tacticile de marketing precum evenimentele de încurajare a lecturii – ca să dăm doar exemplul cel mai notoriu, Noaptea Cărților Deschise – și parteneriatul cu persoane publice în campaniile de promovare au contribuit de asemenea la creșterea vânzărilor”, ne-a declarat Marin Vidrașcu, directorul executiv al Editurii Litera.

Iar lucrurile nu se vor opri aici, Litera având proiecte îndrăznețe pentru anul în curs. Editura și-a propus o creștere de 30% față de 2017. “Această creștere va fi susținută de extinderea planului editorial, care va ajunge la peste 1.000 de titluri noi, de dezvoltarea rețelei de distribuție prin listarea cărților Litera în noi puncte de vânzare și de campaniile constante de promovare”, a explicat Marin Vidrașcu.

Noutățile editoriale ale anului 2018

Pentru a celebra împlinirea a 100 de ani de la Marea Unire, Editura Litera va edita peste 100 de titluri dedicate Centenarului. O istorie ilustrată a românilor de Ion Bulei, Arta românească, Istoria României în imagini de Teodora Stanciu, Reunirea de Dan Dungaciu și Petrișor Peiu sunt doar câteva dintre titlurile publicate cu ocazia Centenarului.

De asemenea, colecția de ficțiune Litera a început anul acesta cu volumul al cincilea din seria de mare succes „Lupta mea” de Karl Ove Knausgård, Mai sunt și zile cu ploaie, și va continua spre jumătatea anului cu ultimul volum, ce va încheia autobiografia autorului norvegian transpusă în acest roman de o forță literară neobișnuită, capodoperă a secolului XXI: în total, șase volume cu peste 3.600 de pagini.

Traducerile în limba română ale romanelor L’ordre du jour de Eric Vuillard, câștigător al Premiului Goncourt 2017, și Summer de Monica Sabolo, nominalizat la același premiu, sunt pe lista lecturilor obligatorii din 2018.

Din Franța ajungem în Italia, la Domenico Starnone, cunoscut scriitor și jurnalist, căsătorit cu Anita Raja, autoarea tetralogiei napolitane sub pseudonimul Elena Ferrante. Din opera sa citim anul acesta romanele Lacci și Scherzetto.

Se regăsesc în propunerile de lectură Litera cu titluri noi în 2018: Marylinne Robinson (Lila), Paul Beatty, câștigătorul Premiului Man Booker 2016 (Tuff), Fiona Barton (The Child), Susanna Tamaro (Ascolta la mia voce), Jojo Moyes (Silver Bay), Kristin Hannah (Winter Garden), Elin Hilderbrand (The Matchmaker).

În plus, cititorii vor avea ocazia de a se reîntâlni cu o mai veche cunoștință, Litera revenind cu un nou volum de proză scurtă semnat de Alice Munro, autoarea distinsă cu Pemiul Nobel pentru Literatură: The Love of a Good Woman.

Fanilor scriitorului Saul Bellow Litera le oferă reeditările unor cunoscute opere ale acestuia – Aventurile lui Augie March și Darul lui Humboldt – dar și o traducere în premieră în limba română: romanul Dangling Man.

Dar Litera a pregătit pentru cititorii săi fideli și noi autori foarte apreciați, printre care: Deborah Levy, nominalizată la Man Booker Prize (Hot Milk și Swimming Home), Pier Paolo Pasolini (Ragazzi di vita), Edouard Louis (En finir avec Eddy Belleguele și Histoire de la violence), Samanta Schweblin, finalistă Man Booker International 2017 (Distancia de rescate), Darcey Bell (A Simple Favour), Michel Faber (The Book of Strange New Things), Maria Semple (Where’d You Go, Bernadette), A.J. Finn (The Woman in the Window), P.Z. Reizin (Happiness for Humans), Jonas Bonnier (The Helicopter Heist), Stefan Ahnhem (seria Fabian Risk), Gill Paul (The Secret Wife) și mulți alții.

Și în 2018 Editura Litera Mică își surprinde cititorii cu o ofertă foarte bogată de cărți cu subiecte din universul copilăriei și al adolescenței: de la „primele cuvinte” la ficțiune, de la știință la biografii ale oamenilor celebri. Acestora li se adaugă o listă impresionantă de cărți aparținând unor licențe străine precum Disney, National Geographic, Lego, Nickelodeon, Animaccord, TNT, Minecraft și altele. Surpriza anului 2018 la Litera Mică este îmbogățirea portofoliului de licențe cu personaje foarte îndrăgite de cei mici: Masha și Ursul (Animaccord), Ben 10 și Fetițele Powerpuff (TNT Turner Network Television), Minecraft, dar și altele pe care o să vi le dezvăluim pe parcurs!

“Criticii îi acuză pe scriitori că scriu o literatură depresivă, autorii consideră că editurile nu îi promovează suficient, editurile se plâng că eforturile lor de promovare sunt inutile, în lipsa unui public educat în spiritul fidelității față de literatura română. Poate că fiecare are dreptate și poate că e greu de pus un diagnostic fenomenului literar actual în România. E vorba în primul rând de calitatea scrisului, credem noi. Poate că ține și de șansă. A autorului, de a întâlni editura potrivită, care să îl poată face cunoscut. A editurii, de a nu rata ocazia să publice un autor de valoare. A noastră, a tuturor, de a nu ne lăsa copleșiți de tentațiile zilnice care ne îndepărtează de lectură”.

Interes pentru cărțile pentru copii

Marin Vidrașcu a constat în ultima perioadă că există un interes crescut privitor la cărțile pentru copii, și în special pentru licența Disney, care în momentul de față este cel mai valoros și mai dorit brand de carte pentru copii din România. “În ceea ce privește portofoliul Litera, alte domenii de interes pentru cititorii români sunt cărțile de ficțiune, cărțile practice (dezvoltare personală, parenting, sănătate, frumusețe, cultură generală, călătorii și timp liber), dicționarele, enciclopediile, atlasele și albumele de artă”, a adăugat directorul executiv Litera.

De altfel, anul trecut, editura a scos 1.062 de titluri, dintre care 906 au fost noutăți. “Este o creștere substanțială față de anii anteriori, când am editat între 500 și 700 de titluri anual. Intenția noastră este să ne lărgim oferta editorială de la an la an, pentru a ajunge în preferințele tuturor cititorilor. Top cinci cele mai vândute titluri la Litera în 2017 sunt:Testamentul lui Abraham de Igor Bergler; După ce te-am pierdut de Jojo Moyes; Jocul vieții și cum să-l jucăm de Florence Scovel Shinn; Suge-o, Andrei! de Andrei Ciobanu; Mica enciclopedie Hygge. Rețeta daneză a fericirii de Meik Wiking. În primul rând, aceste titluri au venit în întâmpinarea unor așteptări ale publicului-țintă. Pe lângă asta, au beneficiat de o promovare foarte bună, acțiune în care, în  cazul volumelor  Testamentul lui Abraham și Suge-o, Andrei, editura a fost susținută cu mult profesionalism de autori . Credem că aceasta este rețeta de succes în condițiile unei piețe de carte cu o ofertă atât de bogată”, a punctat Marin Vidrașcu.

Despre Igor Bergler

Cel mai vândut scriitor român al momentului, Igor Bergler, face parte din portofoliul Litera, editura aducând în fața cititorilor romanul Testamentul lui Abraham. Marin Vidrașcu este de părere că succesul autorului este are la bază mai multe motive. “Cartea are un subiect incitant (thriller istoric), foarte la modă acum, și o abordare cinematografică, plină de suspans. În plus, a beneficiat de o promovare integrată (atât în mediul online, cât și offline). Noi am avut un mare succes cu cei doi autori români contemporani de ficțiune pe care i-am publicat în 2017, Igor Bergler și Andrei Ciobanu. Două cărți din registre foarte diferite, dar care s-au vândut extraordinar de bine, în zeci de mii de exemplare fiecare”, a precizat directorul executiv Litera.

Vidrașcu nu crede că succesul unei cărți este dat de naționalitatea unui scriitor. În cele mai multe situații, un autor ajunge în atenția cititorului prin calitatea scrisului, prin subiectul cărții, prin premiile obținute, precum și prin promovarea realizată de editură.

Autor: Ștefania Enache
Imagini: Editura Litera

 

Facebook Comments

Share.

Leave A Reply