Get this Widget

Ministrul Andronescu vrea învățământ ca în Japonia

0

Unul dintre cele mai performante sisteme de învățământ este cel din Japonia. Ministrul Ecaterina Andronescu și-ar dori ca și în România să fie la fel, uitând însă că există o diferență colosală intre investițiile pe care guvernul nipon le-a făcut de-a lungul anilor în educație și bugetul amărât de care a beneficiat sistemul de la noi.

Învățământ ca în Japonia…

Până când vom ajunge să avem învățământ ca în Japonia, profesorii din învăţământul preuniversitar s-ar putea să ajungă să fie testați după modele similare practicate în Țara Soarelui Răsare. Mai exact, s-ar putea implementa și în România un sistem de evaluare periodică a profesorilor din învăţământul preuniversitar.

În legea japoneză, două lucruri mi s-au părut absolut speciale, şi anume – din trei în trei ani profesorii sunt mutaţi între şcoli de către autorităţile locale. Profesorii cei mai buni sunt trimişi în şcolile unde copiii au nevoi speciale – să spunem aşa.

Nu cred că putem să aplicăm noi această metodă, pentru că am produce prea mult deranj şi cred că acest lucru nu avem cum să-l aplicăm la mentalitatea noastră, la modul în care noi ne raportăm şi la şcoală, şi la profesori, şi la autorităţi.

A doua chestiune care mi s-a părut foarte interesantă este evaluarea profesorilor din 10 în 10 ani. Din 10 în 10 ani toţi profesorii susţin, după un program de formare, două examene: unul – disciplina pe care fiecare profesor o predă şi celălalt în metodele noi de pedagogie. Poate ne gândim că o asemenea abordare am putea să o avem şi noi“, a declarat ministrul Andronescu.

Evaluarea este doar o propunere

Referindu-se la această metodă de evaluare, oficialul guvernamental a amintit că este practicată și la noi în învăţământul superior.

Este o idee, până când ajunge să fie în lege calea e foarte lungă, ea poate fi în dezbatere publică şi lăudată şi criticată. Dacă şi Parlamentul o va accepta, dacă discutând în teritoriu colegii profesori vor accepta, poate vom introduce un procent de evaluare, însă trebuie să gândim, indiferent că e modelul japonez sau altul, pentru că noi îl aplicăm de foarte mulţi ani în învăţământul superior şi constat că acest lucru ne-a motivat în primul rând pe noi, pe profesori. 

În fiecare an, suntem obligaţi să facem autoevaluarea, iar Consiliul Departamentului face evaluarea, ceea ce înseamnă că anual noi scriem în fişă ce am făcut în acel an, ce lucrări am scris, ce lucrări de licenţă, de masterat sau de doctorat am condus şi aşa mai departe, deci un fel de a raporta activitatea care ţine strict de ceea ce suntem fiecare dintre noi, de profesia noastră“, a explicat ministrul Educației.

Statul ar putea da bani pentru formarea continuă a dascălilor

Ecaterina Andronescu a admis faptul că în învățământul din România se impune dezvoltarea unor programe susținute de stat, programe care să vizeze formarea continuă a profesorilor.

Oficialul guvernamental a recunoscut faptul că, la ora actuală, profesorii din țara noastră asigură programul de formare continuă din buzunarul propriu. “Cred că trebuie să prindem în buget bani, pentru a asigura formarea continuă a dascălilor nu din buzunarul domniilor lor, ci din bugetul ministerului”, a punctat ministrul.

Autor: Mădălina Lazăr
Foto: Ministerul Educației Naționale
Facebook Comments

Share.

Leave A Reply