Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Cătălin Drulă, a dat de înțeles în cea mai recent apariție a sac ă se impune o restructurare a Metrorex. Oficialul susține organigrama societăţii Metrorex este aglomerată, „pare foarte împănată cu poziţii foarte bine plătite faţă de piaţă”, iar consilierii directorului câştigă mai mult decât consilierii unui ministru.
„Dacă organigrama este aglomerată, mi-e şi aşa un pic jenă de exemplul acesta cu bietele casiere, dar totuşi avem automate lângă fiecare loc de casiere. Apoi, sistemul de metrou are mecanic şi ajutor mecanic, dar asta din motive de siguranţă, pentru că nu avem acel sistem în care dacă i se face rău unui mecanic să oprească automat, ca la trenuri. Dar acolo se poate face acel sistem, să investeşti în el. Şi sunt convins că sunt alte locuri unde e posibil (să disponibilizezi angajaţi, n.r.), când ne uităm la nişte consilieri, la nişte profile de psihologi, traducători şi altele. Organigrama pare foarte împănată, cu poziţii foarte bine plătite faţă de piaţă, şi faţă de piaţa publică şi faţă de cea privată. Doar un exemplu vă spun, consilierii directorului Metrorex câştigă dublu faţă de cât câştigă un consilier de ministru, adică 9.500 de lei în mână”, a explicat Cătălin Drulă.
Ministrul a făcut referire și la neregulile găsite de Corpul de Control la Metrorex. Mai exact este vorba despre negocierea dintre conducere şi sindicat privind creşterea salariilor cu 18%. Șeful de la transporturi atrage atenția că negocoarea a fost făcută cu iresponsabilitate, iar soluţiile actuale sunt fie renegocierea contractului de muncă în condiţiile financiare actuale ale companiei, fie disponibilizarea personalului.
„Nu există decât varianta ori de a renegocia acel contract de muncă în condiţii fireşti pentru starea financiară a companiei sau aceeaşi sumă de bani nu poate să ajungă pentru tot personalul actual. Din păcate negocierea aceasta a fost făcută cu iresponsabilitate şi nu o spun eu ci o spune raportul Corpului de Control. Eu sper ca soluţia să nu fie aceea de a da afară oameni de la metrou, dar vă spun că nu era nevoie de negociere unui nou contract colectiv de muncă. Avem o lege de anul trecut, legea 55, care spune că toate contractele colective se prelungesc automat până la expirarea stării de alertă şi încă 90 de zile. Suntem încă în stare de alertă, deci nu era nevoie, legea spune clar că se prelungesc contractele anterioare. A fost o creştere şi o renegociere discreţionară, pentru că au vrut părţile, adică sindicatul şi Consiliului de Administraţie care reprezintă acţionarul. Este această şmecherie, acesta este cuvântul cel mai potrivit, în care se spune că majorarea salarială se face cu încadrarea în buget, dar impactul este doar pe ultimele două luni ale anului fără a te gândi că următorul an, în 2021, va fi un impact pe 12 luni, fără o sursă de finanţare pe anul următor”, a explicat Cătălin Drulă.
În ceea ce priveşte situaţia spaţiilor comerciale de la metrou, subînchiriate de societatea sindicatului din Metrorex – Sindomet Servcom SRL -, ministrul Transporturilor a adăugat că raportul Corpului de Control a arătat că această societate nu avea dreptul să facă aceste subînchirieri de spaţii, contractul lor fiind expirat din 2018.
Autor: Victoria Preda
Foto: Ministerul Transporturilor Facebook