Get this Widget

Povești de succes.Proleasing Motors, afacerea care a început într-un apartament din Ploiești

0

Lucian Alexe, fondatorul Proleasing Motors, a decis acum 18 ani să renunțe la statutul confortabil de angajat al unei companii de armament și să urmeze calea antreprenoriatului. A fost primul capitol dintr-o poveste de succes a unui business românesc. Proleasing Motors, afacerea pornită într-un apartament de două camere aflat la parterul unui bloc din Ploiești, a ajuns astăzi  să ruleze o cifră de afaceri de 40 milioane de euro.

Proleasing Motors a pornit datorită curajului celui care a fondat firma care dezvoltă astăzi afacerea. Lucian Alexe lucra deja de 15 ani într-o uzină de armament ca inginer militar. Jobul său de zi cu zi i-a permis să acumuleze o vastă experiență în mai multe domenii: inginerie, comercial, marketing, cercetare, etc. Ajuns la acel nivel a simțit nevoia unei schimbări și nu a avut nicio temere atunci când a decis că e vremea să intre în antreprenoriat. „ După consultări cu familia, am intuit potențialul unui business aflat la început de drum și am fondat, în 2001, Pro Leasing SA, companie independentă de leasing. După câteva luni am semnat un contract de distribuție a autovehiculelor Ford în Ploiești și am început să vindem și mașini. Între 2001 și 2003 am mai deschis puncte de vânzare Ford în Buzău și Târgoviște, iar din 2004 am început să investim în realizarea unor centre integrate”, povestește Lucian Alexe.

Cu doar 15 autovehicule Ford vândute în 2001, afacerea s-a dezvoltat etapă cu etapă, iar la finalul anului 2018 compania Proleasing Motors a ajuns să livreze clianților săi 1.000 de autovehicule Ford, 150 de unități BMW, 150 Hyundai și 175 de mașini rulate.

Am pornit la drum cu o echipă de trei oameni si astazi Proleasing Motors are 150 de angajati care lucrează în șase showroom-uri din Ploiești (Ford, BMW, Hyundai și Rulate), Buzău (Ford), Târgoviște (Ford) și cinci ateliere de service. Am încheiat anul 2018 cu peste 40 milioane de euro cifră de afaceri, în creștere cu 23% față de 2017. Am investit atât în construirea de showroom-uri și ateliere de service, cât și în modernizarea proceselor și fluxurilor de business. Numai în ultimii cinci ani, aproximativ 500.000 de euro au fost alocați modernizării businessului (softuri, infrastructură IT), iar alți aproximativ 50.000 de euro au fost investiți în pregătirea personalului. În cei 17 ani de activitate, totalul capitalului investit se ridică la 9.000.000 de euro”, mai spune fondatorul Proleasing Motors.

2001 versus 2019

Omul de afaceri își amintește că în 2001 era relativ ușor să construiești o afacere, la vremea respectivă cel mai important pas fiind acela de a convinge băncile să-ți finanțeze proiectul. Dar cu un plan bine gândit se puteau mișca lucrurile. Cei care aveau curajul de a îmbrățișa antreprenoriatul găseau ușor angajați motivați care să le stea alături în dezvoltarea afacerii.

În 18 ani însă lucrurile s-au schimbat complet. Astăzi găsești ușor surse de finanțare, altele fiind obstacolele care stau în calea construirii unui business.

Principalele obstacole au fost legate de înțelegerea modelului de business. Din păcate, nu avem, ca antreprenori, școli în care să învățăm cum să construim un model de business, care sunt pilonii unei afaceri sănătoase și, mai ales, cum ar trebui manageriat succesul, dar și eșecul. Perioada 2009 – 2011 ne-a arătat că succesul din industria auto, cuantificat în 300.000 de unități noi vândute în fiecare dintre anii 2007, 2008, s-a transformat pentru cel puțin 30% dintre antreprenori în eșec. Iar din aceste eșecuri nu au reușit să iasă decât câțiva”, punctează Lucian Alexe.

Antreprenorul se teme că lipsa de responsabilitate a guvernanților va genera probleme pentru noi toți, în anii următori. ”Scăderea consumului și creșterea costului pentru gospodăriile populației vor genera, începând cu 2019, scăderi ale ritmului creșterii economiei. Mediul privat trebuie să susțină un aparat bugetar supradimensionat, mult prea bine plătit în raport cu eficiența pe care o demonstrează”, atrage atenția omul de afaceri.

Lucian Alexe consideră că se impune reformarea aparatului bugetar: reduceri de posturi, simplificarea procedurilor birocratice, etc. De asemenea, statul ar trebui să treacă urgent la modernizarea sistemului educațional. “Noi nu avem o lipsă de oameni, în primul rând! Avem o lipsă de competențe, de aptitudini, de deprinderi, de cunoștințe practice. Avem prea mulți absolvenți de facultăți care lucrează ca vânzători în mall-uri și nu avem suficienți absolvenți de licee care să lucreze în producție”, explică investitorul.

Despre industria auto și proiectele Proleasing Motors

Pentru perioada 2019 – 2021, Proleasing Motors își propune adaptarea modelului de business la schimbările evidente din industria auto. „Astăzi se discută despre mașini electrice, autonome, de car-sharing și de apariția unui alt actor – alături de producători și dealeri, pentru vânzarea mașinilor noi. Vrem să înțelegem cum ar trebui să ne organizăm procesele de business și să ne pregătim echipele pentru a face față acestor schimbări”, arată Lucian Alexe.

Fondatorul Proleasing Motors crede că una dintre marile probleme cu care se confruntă acum jucătorii români din industria auto este legată de creșterea costurilor fixe, a cheltuielilor salariale, a utilităților, și a taxelor. Aceste lucruri, neînsoțite de creșterea pieței, vor însemna mai puțini bani pentru modernizare și dezvoltare.

El spune despre compania pe care o conduce că se diferențiază de celelalte firme concurente datorită faptului că a înțeles că, pentru a performa, trebuie să fie maleabilă în procesele de business, să se adapteze nevoilor fiecărui client, și totodată să ofere servicii de calitate, transparență și promptitudine. „Această atitudine ne-a ajutat să ajungem unul dintre cei mai mari dealeri din țară și să ne menținem această poziție”, precizează Lucian Alexe.

Autor: Ștefania Enache
Foto: Proleasing Motors

 

 

 

 

 

 

 

Facebook Comments

Share.

Leave A Reply