Get this Widget

Primăria Capitalei a lansat patru aplicații

0

Primăria Capitalei a lansat în testare patru aplicaţii pentru telefonul mobil. Aplicațiile InfoSTB (transport public), Parking Bucureşti, Social alert Bucureşti, Trafic Alert Bucureşti au în vedere traficul şi parcarea, transportul în comun, dar şi raportarea cazurilor sociale.

Primăria Capitalei menționează că bucureștenii pot testa aplicaţiile şi pot contribui la optimizarea lor.

InfoSTB – Ajungem împreună la destinație

Societatea de Transport București a dezvoltat un proiect de informare a călătorilor prin telefonul mobil de tip smartphone cu privire la programul mijloacelor de transport în comun și rutele disponibile, pentru a putea minimiza timpul de așteptare în stații.

Aplicația folosește datele transmise de echipamentele GPS/GSM4G instalate pe 1.440 de mijloace de transport în comun utilizate de STB, precum și pe noile autobuze achiziționate și este disponibilă pentru telefoane mobile cu sistem de operare iOS sau Android.

Vorbim, practic, despre schimbarea radicală a modului de lucru utilizat la nivelul STB în ultimii 40 de ani – marcată prin trecerea la înregistrarea informatizată și adăugarea componentei de dispecerizare, pe baza echipamentelor de localizare instalate. Acest operațiuni au fost realizate înainte de dezvoltarea aplicației.

InfoSTB este mai mult decât o aplicație, are și o importantă componentă de utilizare internă, la nivelul operatorului de transport public – fiind un sistem de monitorizare în timp real a vehiculelor și de configurare a rutelor, fapt care permite îmbunătățirea constantă a proceselor interne.

Parking București

În prezent, aplicația oferă posibilitatea identificării parcărilor publice gestionate de Primăria Capitalei și de a plăti online, cu card bancar sau prin SMS, tarifele pentru utilizarea acestora. Operațiunile sunt securizate, tranzacțiile fiind realizate prin intermediul unui procesator de plăți.

Într-o etapă ulterioară, aplicația va avea și o componentă de căutare a locurilor libere de parcare, prin instalarea de camere video și/sau senzori în parcări conectate la aplicație, operațiune programată a se încheia în acest an.

Trafic Alert București

Bucureștenii pot utiliza aplicația pentru a semnala,  direct către Primăria Capitalei, neregulile întâlnite pe traseul utilizatorului care pot afecta buna circulație pe drumurile publice din București: parcaje neregulamentare, drum în lucru nesemnalizat, semafor nefuncțional, groapă carosabil, groapă trotuar, indicator degradat, lucrări civile pe carosabil etc. 

Social Alert București

Deservită prin intermediul Direcției Generale de Asistență Socială a Municipiului București, aplicația are rolul de facilita intervenția echipajelor DGASMB în asistarea persoanelor aflate în dificultate pe raza Capitalei. Sesizările le poate face oricine are instalată aplicația și are un cont înregistrat, fie că este un cunoscut sau nu al persoanei aflate în dificultate.

Categoriile de sesizări ce pot fi semnalate sunt: persoane adulte fără adăpost, persoane cu handicap, tineri peste 18 ani care nu mai fac parte din sistemul de ocrotire a copiilor fără familie, vârstnic în situații de risc ridicat, femei victime ale violenței.

Aplicațiile Parking București, Trafic Alert București și Social Alert București au fost dezvoltate de Compania Municipală Tehnologia Informației București, iar InfoSTB – de societatea RADCOM, selectată de STB anul trecut, în urma unei licitații publice.

Aplicațiile menționate sunt primele dintre cele realizate în cadrul Strategiei Smart City a Capitalei, alte zeci de proiecte fiind în pregătire / implementare pe toate dimensiunile unui oraș inteligent: mediu, spitale, mobilitate, administrație, siguranță publică, mod de viață, oameni și competențe, economie smart etc. 

Ghid de utilizare

  • InfoSTB – Ajungem împreună la destinație

Aplicația permite călătorului să găsească o rută optimă în București folosind transportul public în comun și informațiile aferente acelei rute: stațiile STB și localizarea mijloacelor de transport, împreună cu datele depre timpii de așteptare și de parcurs, dar și să vizualizeze pe hartă traseul fiecărei linii STB în parte.

Pentru alegerea unei rute, utilizatorul introduce locurile de “Plecare” și “Sosire”, selectează alte detalii (de exemplu, distanța maximă pe care dorește să o parcurgă), activează butonul “Căutare” și primește rezultatele căutării: rutele propuse de aplicație pentru căutarea efectuată. Platforma va întoarce variante de rute după criteriul “cea mai mică durată de parcurgere a rutei”. Pentru fiecare dintre rutele propuse, utilizatorul va vedea o serie de detalii despre timpii de parcurs (cu mijloace STB și pe jos, dacă este cazul, între diferite stații), liniile STB recomandate și tipul călătoriei (cu autobuz, troleibuz, tramvai),  denumirea stațiilor și orele de plecare/sosire; ora de sosire la destinație, numărul de schimbări, numărul de stații etc. Interfața aplicației este disponibilă în română și engleză.

La cea mai recentă actualizare a aplicației au fost adăugate caracteristici precum: posibilitatea ca, după inițierea unei anumite rute, utilizatorul să vadă în timp real mijlocul de transport așteptat; primirea unei “alerte de coborâre” înainte de ultima stație de pe traseul ales.

Ghidul de utilizare este disponibil la link http://stbsa.ro/docpdf/Instructiuni%20utilizare_INFO%20STB.pdf, iar pentru transmiterea propunerilor de îmbunătățire a fost creat un forum, ce poate fi accesat la link http://www.stbsa.ro/aplicatieinfo/. Aici, cei care testează aplicația pot transmite informații despre experiența lor de utilizare

  • Parking București 

Pentru fiecare parcare identificată, aplicația afișează: denumirea parcării, numărul total al locurilor de parcare, numărul de locuri de parcare libere (caracterisitcă în curs de optimizare). Utilizatorii pot vizualiza tariful orar pentru parcare, pot accesa traseul spre respectiva parcare și pot efectua plata pentru parcare, fie online (cu card bancar), fie prin SMS.

Fiecare utilizator poate înregistra una sau mai multe mașini în aplicație iar atunci când se apropie finalul perioadei pentru care a plătit parcarea, primește o notificare în acest sens. Manualul de utilizare a aplicației este disponibil în secțiunea „Termeni și condiții”.

Utilizatorul poate vizualiza lista de mașini aferente contului său, data la care a fost introdusă fiecare în aplicație și are posibilitatea de a elimina din listă. Referitor la plăți și carduri, utilizatorul poate accesa lista de plăți efectuate, cu detalii despre momentul efectuării plății, valoarea plății, modalitatea de plată și locația pentru care a fost efectuată respectiva plată, lista cardurilor definite, cu posibilitatea de vizualizare parțială a seriei cardului, a datei la care acesta a fost definit de utilizator în aplicație și cu posibilitatea de ștergere a cardului.

Personalul care deservește parcarea poate vizualiza, de asemenea, statusul pentru fiecare mașină în parte.

  • Trafic Alert București

Platforma permite preluarea în timp util a solicitărilor cetățenilor cu privire la nereguli/incidente ce pot afecta traficul, evaluarea rapidă, gestionarea și soluționarea acestora. Practic, aplicația este o alternativă modernă la instrumentele clasice prin care bucureștenii pot adresa sesizări de acest tip.

După înregistrarea în aplicație, utilizatorul poate semnala neregulile pe care le întâlnește, iar acestea sunt preluate în call-centerul dedicat.

Pentru fiecare tip de sesizare în parte, utilizatorul introduce adresa, o descriere și, opțional, poate adăuga fotografii relevante, de la fața locului. Ulterior, acesta poate vizualiza un istoric a sesizărilor sale și statusul pentru fiecare în parte (noi, în lucru, soluționate).

După instalarea aplicației, manualul de utilizare poate fi accesat din ecranul principal, butonul din colțul dreapta-sus. 

  • Social Alert București

Ca și în cazul aplicației precedente, utilizarea se face, după instalarea pe telefonul mobil, prin intermediul unui cont, înregistrarea fiind realizată cu adresa de mail și parolă.

Utilizatorul care dorește să semnaleze existența unui caz social introduce tipul sesizării, adresa, și date despre persoana vizată – categorie (bărbat, femeie, copil, familie etc), grad de mobilitate, dacă este însoțită sau nu și alte informații relevante pentru personalul social care se va ocupa de gestionarea cazului semnalat. Solicitările ajung la DGASMB pentru soluționare, iar utilizatorul are posibilitatea de a vizualiza, în cadrul aplicației, stadiul fiecărei solicitări trimise de el în parte (noi, în lucru, soluționate).

Manualul de utilizare este inclus în aplicație și poate fi accesat din ecranul principal, butonul din colțul dreapta-sus.

 Autor: Ioana Galeș
Foto: Primăria Capitalei/ Arhiva OZ
Facebook Comments

Share.

Leave A Reply