Pandemia COVID 19 a determinat multe companii să solicite angajaților să-și desfășoare activitatea la domiciliu. Se pune întrebarea productivității acestui mod de lucru.
Ian Sanders explică, pentru World Economic Forum, câteva dintre provocările întâmpinate pe parcursul adaptării sale la modul de lucru la domiciliu.
„Trebuie să lucrez la distanță, dar cum să mă descurc exact?” Această întrebare devine tot mai frecventă. Munca la distanță ia amploare în ultima perioadă, multe organizații – de la autorități locale la companii mari și start-up-uri – încurajează și permit angajaților să lucreze de acasă. Încă nu știm impactul pe care îl poate avea coronavirusul asupra practicilor noastre de lucru, menținând un număr mai mare de persoane în afara biroului, dar este probabil că, odată stabilit un nou mod de lucru, va fi greu să ne întoarcem la vechile metode.
„Am început să lucrez de acasă acum 20 de ani, într-o cameră separată, când puțini oameni făceau acest lucru. Am amenajat-o și echipat-o inițal doar cu strictul necesar folosind un birou IKEA și o linie de comunicații fixă prin care aveam internet prin dial-up. În acele zile de început îmi amintesc că am participat la o întâlnire într-un hotel din Londra, iar gazda m-a întrebat de unde am venit. „Biroul de acasă”, i-am spus. „Ah, am lucrat și eu, pentru „The Home Office””. A trebuit să explic că am venit din umila mea cameră din Putney, nu din departamentul guvernamental”, povestește Ian Sanders.
Își amintește că la început i-a fost destul de dificil să lucreze de acasă. Mai mult, s-a simțit puțin însingurat, deoarece până atunci lucrase într-o companie cu o dezvoltată cultură socială
„În decursul acestor ciudați 20 de ani, am învățat cum să rămân productiv, creativ și activ. Prima mea lecție de atunci a fost să mențin televizorul oprit. Apoi mi-am dat seama că trebuie să ies din când în când. Și odată cu apariția WiFi-ului, am sărbătorit faptul că nu eram legat de un birou, ci că pot lucra chiar și într-o cafenea. Acest fapt era destul de revoluționar la acea vreme. Și acum, deși munca mea mă duce peste tot, de obicei îmi petrec două zile pe săptămână lucrând de la biroul meu acasă. Probabil că nu veți primi o mână de ajutor sau vreo îndrumare atunci când începeți să lucrați de acasă, și nici nu vă va fi prezentat nici un manual sau instrucțiuni. La fel cum am făcut-o eu în anul 2000, probabil că va trebui să vă adaptați din mers”, nuanțează Ian Sanders .
În urma experienței căpătate, Ian Sanders vine cu șase recomandări foarte utile celor care muncesc de acasă:
- Regula numărul unu de a lucra de acasă este … părăsiți încăperea! Trebuie să ieșiți la un moment dat în timpul zilei de lucru. De obicei, „mă plimb la muncă” – este mai ușor pentru mine pentru că am un câine plin de viață – ceea ce înseamnă că ies puțin la aer curat, înainte de a începe.
- Mutați-vă spațiul de lucru prin casă. Chiar și într-un apartament mic, dacă poți, schimbă locul – de la birou la masa de bucătărie sau pe canapea. La fel cum susțin să vă deplasați în clădirea de birouri pentru diferite sarcini, încercați diferite medii acasă. Fiecare schimbare către o zonă nouă vă oferă o perspectivă nouă și vă poate energiza dacă întâmpinați o sarcină dificilă. Acasă rareori îmi fac cea mai mare parte din muncă la biroul din mansardă, mă mut tot timpul.
- Puneți câteva granițe în jurul timpului alocat muncii. Trebuie să aveți grijă de dvs. și să trasați o linie în timpul zilei, astfel încât să nu vă invadeze toată viața. Cunosc un freelancer care avea un birou în dormitor. A fost foarte greu să oprească. Casa și munca se pot estompa, în special atunci când biroul este masa de bucătărie. Aveți, așadar, câteva reguli despre momentul în care veți termina ziua de lucru; sau aveți o ușă pe care puteți să o închideți astfel încât să delimitați „locul de muncă” la ora 18:00 sau 19:00. Poate fi deosebit de greu atunci când trecerea de la serviciu la familie este de 10 secunde, în loc să te poți decomprima printr-o navetă de 60 de minute. S-ar putea să vă fie util să mergeți la o plimbare (chiar și în jurul casei) și la sfârșitul zilei, pentru a vă oferi câteva minute de separare.
- Rămâneți concentrat și opriți distragerile. Acasă, există frigiderul, televizorul menționat mai sus, alți membrii ai familiei, un animal de companie, sarcini și așa mai departe. Pentru a finaliza munca, va trebui să vă scoateți din minte toate aceste lucruri. Puteți face lucruri prin casă în timpul pauzei de prânz, chiar mențineți lista de activități, contează cel mai mult, astfel încât să vă mențineți concentrați.
- Păstrați o interacțiune socială. Lucrul de acasă poate să ducă la o anumită însingurare. Asigurați-vă, așadar, că aveți linii de comunicații deschise între membrii echipei, prin care nu numai că veți fi la curent cu proiectele la care lucrați, ci și puteți împărtăși câteva sfaturi despre modul în care lucrați la distanță.
- Conștientizați faptul că aveți nevoie de o zi productivă. Nu uitați că aveți controlul asupra mediului atunci când lucrați de acasă. S-ar putea să vă descurcați cel mai bine într-o ținută mai lejeră, sau ascultând muzica favorită, sau după ce ați făcut o oră de yoga. Este foarte important să realizați care vă sunt necesitățile și apoi să vă faceți timp pentru asta. Știți care sunt ingredientele de care aveți nevoie pentru a avea o zi bună la locul de muncă și proiectați-vă ziua de lucru în consecință.
Și amintiți-vă, dacă efectuați un apel Skype și aveți copii mici în casă, asigurați-vă că cel mic nu poate ajunge la mânerul ușii.
Autor: Corina Gheorghe
Foto: www.weforum.org / Pixabay.com