Get this Widget

Record absolut pentru piața de artă mondială

0

Investitorii sunt tot mai focusați pe piața de artă, fapt ce se reflectă și în evoluția acestui domeniu. 2018 a fost un an în care piața de artă mondială a înregistrat un record absolut, cu 539.000 de loturi vândute.

Statisticile publicației franceze Artprice, lider mondial în domeniul bazelor de date ce includ cotaţiile şi indicii de preţuri ai operelor de artă, relevă faptul că  nivelul global al vânzărilor a atins în 2018 pragul de 15,5 miliarde de dolari (+4%). Creşterea s-a bazat pe piaţa occidentală (+12%), stimulată la rândul ei de Statele Unite (+18%).

Raportul anual Artprice, comunicat în exclusivitate redacţiei AFP, a fost realizat pe baza vânzărilor realizate la licitaţiile publice (comisioane de vânzare incluse) înregistrate de Artprice şi de partenerul său chinez Artron. Vânzările au inclus picturi, sculpturi, desene, fotografii, stampe, videoclipuri, instalaţii, tapiserii, dar nu şi antichităţi, bunuri culturale anonime şi obiecte de mobilier.

BREXIT-ul nu influențează piața de artă

Experții sunt de părere că BREXIT-ul nu are un impact asupra pieţei de artă din Marea Britanie, care a înregistrat o creștere de 12%. Italia (+17%) şi Japonia (+31%) au beneficiat de un an favorabil, în timp ce Franţei (-10%) “i-au lipsit fără niciun dubiu piesele frumoase”, susțin reprezentanții Artprice, scrie AGERPRES.

Interesant este că piața chineză (-12%) din jurul celor patru piloni ai săi – Beijing, Hong Kong, Shanghai şi Guangzhou – îşi continuă restructurarea, casele de licitaţii încercând să îşi reducă rata de obiecte rămase nevândute, care a fost anul trecut de 54%.

Deşi “cumpărătorii din Occident s-au arătat foarte încrezători în primul semestru, au fost mult mai exigenţi odată cu primele vânzări din sezonul de toamnă“, punctează experții Artprice.

La nivel global, piaţa a afişat o rată de obiecte nevândute între 30% şi 35%, “o cifră justă” potrivit lui Thierry Ehrmann, fondatorul Artprice, însă al doilea semestru a fost marcat de o rată de lucrări rămase nevândute neobişnuit de mare pe piaţa obiectelor de lux.

Încetinirea din al doilea semestru (-7,4% în Occident şi -15,6% în China) este contrabalansată prin noi recorduri, profund simbolice, care dovedesc că persoanele care cumpără nu şi-au pierdut în niciun caz încrederea, ci se concentrează pe cele mai frumoase obiecte“, se afirmă în raport.

Locomotivele pieţei de artă

Analizele indică faptul că David Hockney a devenit cel mai scump artist în viaţă, după ce una dintre lucrările sale, “Portrait of an Artist (Pool with Two Figures)”, s-a vândut la o licitaţie organizată de casa Christie’s cu 90,3 milioane de dolari.

Mai mult, arta contemporană şi postbelică – care deţin împreună 38% din piaţă – rămân locomotivele pieţei de artă.

Cele mai profitabile licitaţii de artă

În raport se precizează că Statele Unite, China şi Marea Britanie concentrează 85% din cifra de afaceri mondială, cu 44% din totalul tranzacţiilor. Există însă şi o diversificare evidentă, cu 40 de naţionalităţi diferite prezente în Topul 500 al artiştilor.

New York rămâne pe primul loc în topul mondial al oraşelor, cu nouă dintre cele mai profitabile licitaţii de artă organizate anul trecut.

Fondatorul Artprice consideră că “Marea Asie, care concentrează deja peste o treime din valoarea mondială a pieţei de artă, ar putea să domine mapamondul peste cinci-zece ani”.

744,4 milioane de dolari pentru Pablo Picasso

Anul 2018 a fost unul extraordinar pentru operere semnate de Pablo Picasso. Celebrul pictor a înregistrat anul trecut o performanţă excepţională, cu 3.390 de loturi vândute cu 744,4 milioane de dolari.

Preţurile au crescut şi pentru lucrările semnate de Kazimir Malevitch şi Pierre Soulages. De notat şi succesul artiştilor afro-americani, precum pictorul Kerry James Marshall.

Autor: Victoria Preda
Foto: Pixabay.com

 

Facebook Comments

Share.

Leave A Reply