Get this Widget

Tomáš Kubín: Viitorul logisticii îl reprezintă construcția pe verticală, atât în sus, cât și în jos

0

“Încercăm să alegem teren care este pregătit pentru construcție. Și ne asigurăm că depozitele noastre nu vor fi deranjante pentru zonele înconjurătoare; vorbim și lucrăm cu autoritățile locale, municipalități și grupuri publice”, spune Tomáš Kubín, Head of Construction CEE și CZ, P3 Logistic Parks.

Acum, în al 11-lea an la P3, el este responsabil de departamentul de construcții din Europa Centrală și de Est de un an și jumătate. Am vorbit cu Tomáš despre ceea ce P3 are de oferit, despre lucrurile la care excelează, despre ceea ce ne rezervă viitorul și de ce are o abordare a lumii într-un mod ușor diferit decât atât de mulți alții.

Deci ce face P3 de fapt? Ce îl distinge de dezvoltatorii obișnuiți, în fiecare zi, de-a lungul timpului?

Noi nu construim clădiri administrative, parcuri de cumpărături sau clădiri rezidențiale: ne concentrăm în totalitate pe proprietăți imobiliare industriale. Acestea pot avea o gamă largă de aplicații. În mod specific, construim depozite unice, spații de producție și parțial comerciale; în funcție de locație, acestea ar putea fi depozite cu amănuntul. Un exemplu excelent este complexul P3 Praga Horní Počernice, unde puteți găsi totul, de la depozite, cu o suprafață de 50.000 m2, la unități mici, unde puteți cumpăra produse alimentare pentru câini, să ridicați o mașină de spălat sau chiar să cumpărați flori, chiar lângă un spațiu de producție care, de exemplu, produce toate tipurile de conducte din plastic. Deci, chiar dacă focusul nostru este destul de limitat, posibilele utilizări sunt cu adevărat divers.

Interesant. Dar haideți să recunoaștem, limitat poate egala cu plictisitor, mai ales în lumea de astăzi în schimbare rapidă. Cum vedeți schimbarea industriei și ce face P3 pentru a ține pasul?

Inovațiile și soluțiile moderne au venit mereu mai târziu în domeniul imobiliar industrial. În ciuda acestui fapt, înțelegem importanța implementării noilor tehnologii, dar numai dacă acestea au un scop economic și servesc în mod eficient nevoilor clienților noștri, în timp ce conduc clădirile noastre spre dezvoltare. Așadar, ne asigurăm că spațiiile noastre nu sunt doar durabile din punct de vedere ecologic, ci și în concordanță cu aceste vremuri în schimbare rapidă, precum și viabile pentru a funcționa corespunzător din punct de vedere economic. Încercăm să îmbunătățim standardele din acest domeniu, deși acest lucru se face cu pași mici. 

Ne puteți da exemple concrete?

Cred că cel mai vizibil exemplu este înlocuirea becurilor vechi sau a lămpilor de sodiu cu iluminarea prin LED-uri, care astăzi este o soluție standard. Apoi, putem gestiona sistemele de control pentru a le face mai sofisticate sau pentru a încerca diverse tipuri de diode pentru utilizare în interior și în exterior. În plus, este destul de ușor să calculezi și să dovedești că economiile vor fi considerabile. Un alt exemplu ar fi proprietățile termoizolante ale clădirilor. Suntem singurii care folosesc un tip special de docuri de încărcare ca standard, în care porțiunea secțiunii este deplasată înainte și în contact direct cu șorțul exterior sau partea izolată aflată sub doc. Acest design previne pierderile mari de căldură la încărcare și descărcare, și împiedică aerul rece să fie suflat în interior.

Cum decideți unde veți construi?

Noi susținem o strategie destul de conservatoare. Ne concentrăm pe accesibilitatea excelentă a locațiilor, în mod ideal aproape de rețelele principale de autostrăzi. Încercăm să limităm cât mai mult posibil orice neplăcere în zonele rezidențiale din apropiere. Desigur, luăm în considerare cerințele clienților noștri, care tind să fie mari firme de logistică care își creează propria rețea pentru a distribui bunurile clienților în cel mai bun mod posibil.

În ceea ce privește industria, alegem locurile legate de zonele industriale, care de obicei au o legătură bună  atât cu transportul rutier, cât și cu cel public. Acest lucru este evident în Mladá Boleslav, unde există o mulțime de companii de producție, legate de uzina de automobile Skoda. Prin urmare, alegerea este legată și de o arteră de trafic sau de un centru industrial.

Ați menționat că nu doriți să incomodați rezidenții locali. Asta nu este ceva ce auzim adesea în această lume, în care depozitele se construiesc cu viteză emețitoare…

Da, noi acordăm atenție acestui aspect – nu vrem să construim într-un mod nechibzuit. Filozofia noastră este să mergem în locații în care primăria locală însăși a decis că dorește să aibă o zonă logistică sau industrială într-un anumit loc. Municipalitățile își creează propriile planuri și noi pur și simplu le respectăm. Deci nu forțăm nota în locurile în care nu ne vor dori – dimpotrivă. În plus, încercăm să cumpărăm terenuri unde cel puțin a fost eliberat deja permisul de construcție și mergem în locuri unde localnicii sunt informați despre evoluția și amploarea acestui proiect. Mergem și întrebăm: am cumpărat această bucată de pământ și o să construim – ce putem face pentru a vă face viața mai bună aici?

Deci nu sunteți interesați de locațiile de tip brownfield și blackfield, pentru a aduce înapoi la viață spațiile folosite, dar acum defuncte?

Da, suntem foarte interesați. În Germania, de exemplu, avem o serie de proiecte finalizate de acest tip. În timp, aceasta se va extinde în Republica Cehă, precum și în regiunea CEE în întregime. Depinde de locațiile disponibile și de cât de dispusă este societate să le mențină la centura verde. Într-o zi va veni momentul când spațiul liber va fi epuizat, iar zonele brownfield vor deveni mai interesante. Dar chiar și Republica Cehă are regiuni în care, de fapt, nu mai căutăm nimic altceva.

Cum are loc procesul de construcție?

Rapid. (râde politicos) După cum am spus, alegem locații cât mai pregătite, inclusiv în privința permiselor menționate. De aceea, suntem capabili să începem să construim foarte repede: de îndată ce negociem termenii tranzacției cu un nou client și acesta semnează un contract de închiriere, putem începe construcția. Alții încep doar să negocieze în acel moment și poate trece cu ușurință un an înainte de a obține autorizația de construire. De aceea preferăm să oferim locații unde totul a fost deja aranjat.

Cine sunt clienții dumneavoastră? Cât de larg este spectrul?

Spectrul este foarte larg, aproape infinit. De exemplu: o companie de tehnologie care lucrează în realitatea virtuală a devenit recent clientul nostru – n-aș fi bănuit că vom avea ceva de genul ăsta în depozitele noastre, serios vorbind. Dar desigur că majoritatea clienților noștri sunt mari companii logistice transnaționale, urmate de firme de producție, în funcție de locație, așa cum am descris deja. 

Puteți numi câteva proiecte?

Am făcut un proiect foarte frumos pentru VF Corporation: un depozit personalizat de 60.000 de m2. Numele ar putea să nu însemne mult pentru tine, dar este o companie umbrelă pentru o serie de branduri din industria de îmbrăcăminte foarte cunoscute, cum ar fi The North Face, Timberland și Vans. Întregul depozit de 60.000 m2 este dedicat exclusiv pentru Vans. Proiectul a fost interesant deoarece a fost adaptat cerințelor clientului: de la înălțimea clădirii până la amenajările sale interioare și săli de gimnastică, cantine pentru 700 de persoane și un sistem sofisticat de mezzanine cu benzi transportoare pe care le-au instalat ei singuri. Consider că este una dintre cele mai moderne clădiri de logistică din Republica Cehă, de asemenea evaluată de către BREEAM ca fiind “foarte bună”.

Avem, de asemenea, o bogată experiență în proiecte pentru marile companii de logistică, precum DHL sau FM Logistic. În Polonia, am început să construim depozite pentru Pepsi și XXXLutz. În România avem depozitul central mare al Carrefour. Și nu ar trebui să uit de depozitele foarte interesante pentru Lamborghini & Ducati sau Airbus.

Cum rămâne durabilitatea clădirilor și impactul asupra mediului înconjurător atunci când acestea ajung la sfârșitul duratei de viață? Acordați atenție acestui aspect în timpul fazei de construcție?

Se ia în considerare, cu siguranță. Avantajul depozitelor este că sunt relativ ușor de reciclat. Există o cantitate mare de beton, care este un material natural foarte ușor de procesat și reutilizat într-o mare varietate de moduri. Există, de asemenea, învelișuri de fațadă din vată minerală, care nu prezintă o problemă de reciclare. Este relativ ușor să reciclezi depozitele, după părerea mea, mai ales în comparație cu clădirile de birouri sau centrele comerciale. De fapt, deja experimentăm acest lucru în Germania, unde aproape jumătate dintre proiecte implică demolarea unui depozit vechi și construirea unui nou depozit. Și aflăm că demolarea nu este un proces deosebit de solicitant.

Unde se îndreaptă industria, după părerea dumneavoastră? Cum va arăta în 30 sau 50 de ani?

Când ne uităm la următorii câțiva ani, credem că va avea loc o creștere a “logisticii urbane”. Centrele mari se vor muta probabil din zonele rezidențiale, iar distribuția va fi preluată de o logistică mai mică. Astăzi suntem cu toții obișnuiți cu ideea că atunci când cumpărăm ceva online vrem să fie livrat în aceeași zi, în mod ideal. Și acest lucru este foarte greu de realizat fără centrele de logistică mai mici și mai flexibile încorporate direct în infrastructura orașelor.

Ceea ce vedem deja în Statele Unite sau Asia este o tendință de a construi aceste centre în sus, pe verticală. Cu cât este mai puțin teren disponibil, cu atât este mai valoros și mai costisitor, deci mai multe etaje vor avea depozitele.

Și în ceea ce privește viitorul mai îndepărtat îmi pot imagina depozite construite subteran și servite de canale de transport ultra-rapide, cum ar fi Hyperloop.

Cinci motive pentru care P3 este lider european

Tomáš Kubín rezumă cele cinci mari avantaje care au plasat P3 în topul domeniul în care activează:

  1. PARTENERI STRĂINI

Detinem și operăm depozitele noastre proprii, chiar de la bun început perspectiva noastră se întinde mult în viitor. Suntem nu numai interesați de locație, dar și de calitatea construcției. Din acest motiv folosim doar antreprenori generali stabili și testați, care știm că vor fi aici cu noi de câteva decenii. Avem sisteme de control sofisticate sub forma unor investitori tehnici și un “grup de experți interguvernamentali” format din experți internaționali care se asigură că totul se desfășoară în concordanță cu standardele noastre și cu diferitele standarde tehnice care diferă de la o locație la alta.

  1. EVALUAREA CONTRACTORILOR

Pe lângă colaborarea cu antreprenorii generali, evaluăm și aprobăm de asemenea subcontractorii acestora. Subcontractractori sunt sub supraveghere constantă și, dacă aflăm că nu ne sunt potriviți pentru orice motiv sau că munca lor nu este suficient de bună, avem dreptul să cerem să fie înlocuiți. Și în plus, nu mai lucrăm cu ei la noi proiecte.

  1. DEȚINEM PROPRIETĂȚILE

Există dezvoltatori care doresc să construiască și să vândă obținând profit fără a avea grijă de proprietate după aceea. Noi nu suntem așa: construim cu viziuni pe termen lung și rămânem cu clădirile noastre pentru întregul lor ciclu de viață. De aceea acordăm o atenție deosebită calității în faza de proiectare – noi suntem cei care vor trebui să plătească pentru orice eroare și alterare.

  1. ECHIPA NOASTRĂ PROPRIE

Punctul anterior este legat de propriul nostru management al activelor, care este echipa care se ocupă de clădirile noastre. Ei sunt ai noștri, deci nu trebuie să angajăm companii externe pentru asta. În consecință, depozitele primesc cea mai bună îngrijire posibilă, deoarece pur și simplu ne iubim depozitele.

  1. LOCAȚII BUNE ȘI CONSTRUCȚII RAPIDE

Oferim prioritate locațiilor care au deja cel puțin permisiunea de planificare. Prin aceasta se asigură o anumită certitudine juridică astfel încat proiectul nostru să poată fi executat acolo și de asemenea avem certitudine cu privire la momentul execuției. Deci știm ce putem oferi clientului și respectăm acele lucruri. Colaborăm de asemenea cu cei mai mari și de încredere antreprenori generali, care aduc un înalt nivel de calitate și o abordare sistematică pentru fiecare proiect în parte.

Foto: P3

 

Facebook Comments

Share.

Leave A Reply