Get this Widget
Cursul BNR
22 Ian 2018
 EURO = 4.6656 RON
 USD = 3.8059 RON
Cursul BNR
19 Ian 2018
 EURO = 4.6614 RON
 USD = 3.7984 RON
Mountain View
Mountain View

Coco Chanel, Christian Dior, Yves Saint Laurent, Ralph Lauren, Giorgio Armani,zeii modei universale

0

Coco Chanel, Christian Dior, Yves Saint Laurent, Ralph Lauren sau Giorgio Armani sunt adevărați corifei ai designului vestimentar, care au contribuit prin creațiile lor la transformarea modului în care privim îmbrăcămintea și au schimbat în mai multe rânduri percepția generală asupra luxului.

Fiecare dintre ei a lăsat o amprenta de neșters în istoria modei universale: Coco Chanel a “inventat” femeia modernă, căreia nu trebuie să-i lipsească din garderoba “the little black dress”, Christian Dior a îndemnat-o să-i poarte minunatele creații care îi subliniază talia, iar Yves Saint Laurent a învățat-o să nu confunde eleganța cu snobismul. Dar nici bărbății nu au fost uitați de marii designeri: Ralph Lauren le-a oferit tricourile polo, care au creat o adevărată isterie în lumea modei la momentul lansării, iar Giorgio Armani le-a arătat cum să poarte cu un aer relaxat un costum cu linie impecabilă.

Coco Chanel

Deși a avut o copilărie grea (crescută la orfelinat) și o tinerețe dificilă (ducându-și traiul de pe o zi pe altă), Coco Chanel a răzbit până la urmă, iar numele sau a ajuns sinonim pentru modă. De meserie croitoreasă, dar și cântăreață într-un bar, Coco Chanel s-a măritat cu un baron a cărui stare materială i-a permis să dea curs pasiunii sale pentru design vestimentar. A început prin a fabrica pălării unicat, cu un design foarte curajos (pentru începutul secolului trecut). A continuat prin deschiderea unui prim magazin de pălării la Paris și apoi a unei croitorii.

La mai puțin de cinci ani de când a început să creeze, Coco Chanel era deja celebră și s-a apucat de fabricat parfumuri, mizând pe esențe bazate pe flori și mosc. Chimistul Ernest Beaux i-a preparat mai multe variante, numerotate, iar numărul cinci a devenit celebrul “Chanel n° 5”, cel mai vândut parfum din lume.

Coco Chanel a rămas în istoria modei pentru că a creat îmbrăcaminte pentru ceea ce generic numim “femeia modernă” și a revoluționat modul în care se îmbrăcau femeile. Spre deosebire de hainele trecutului, creațiile sale stăteau lejer pe corp și erau accesorizate cu funde, nasturi fini și șiraguri de perle, pentru un plus de feminitate. În anii’70 a încercat sa reînvie moda anilor ’20, însă fără mare succes. Cu toate acestea, din încercarea respectivă a rămas un articol pe care toate femeile îl au in garderobă: taiorul. Femeile de pretutindeni au mai “moștenit” de la Coco Chanel eleganță, rafinament și modernitate într-o ținută confortabilă.

Christian Dior

La începutul secolului trecut, Parisul a fost locul unde a reușit să se impună în lumea modei un tânăr pe nume Christian Dior. Născut în 1905 în localitatea Granville din Normandia, într-o familie cu cinci copii, viitorul creator de modă s-a mutat la Paris pentru a urma cursurile liceale. A fost atras de frumos, iar cu sprijinul financiar al tatălui său a deschis în 1928 o galerie de artă unde au expus, printre alții, Salvador Dali, Max Jacob și Pablo Picasso.

Când lucrurile mergeau mai bine, a venit războiul, iar Dior s-a înrolat în armată. A avut noroc și nu a făcut parte din forțele combatante, iar încheierea armistițiului cu Germania l-a găsit în sud, în Provence, alături de familie și nu pe front. După război, Dior a revenit la Paris, unde s-a angajat ca asistent al designerului Lucien Lelong, iar apoi ca discipol al “Regelui Bumbacului”, Marcell Boussac.

În 1947, lansează o prima colecție personală, intitulată “New Look” și devine celebru. Christian Dior a revoluționat lumea modei oferind prin această colecție femeilor din lumea întreaga, dezirabila “siluetă floare”, prin creații ce evidențiază talia. Criticii de modă îl elogiază, numindu-l “dictator în arta modei pariziene”. Odată devenit celebru, Dior lansează în mai puțin de un an și primul parfum, “Miss Dior” și deschide un prim butic la New York. Până la sfârșitul carierei sale în lumea modei, lansează mai multe colecții, inclusiv personalizate (pentru vedete ca Marlene Dietrich sau Ava Gardner) și îl instruiește în arta modei pe un anume … Yves-Mathieu-Saint Laurent.

Yves Saint-Laurent

Binecunoscutele inițiale YSL ar fi putut fi mai multe la număr dacă Yves Henri Donat Dave Mathieu-Saint-Laurent nu și-ar fi prescurtat numele. Trecând peste acest amănunt amuzant, trebuie spus că designerul de al cărui nume se leagă conceptele de couture și pret-a-porter, s-a născut în Oran, Algeria. La numai 17 ani a devenit discipol al lui Christian Dior.

La 22 de ani, după moartea lui Dior, a fost însărcinat cu salvarea casei de modă de la un iminent faliment. A reușit, însă la scurt timp după aceea s-a dus să lupte în războiul de independență algerian. Experiența militară l-a marcat profund, ajungând după doar 20 de zile într-un spital de boli mintale, unde a fost “tratat” inclusiv cu șocuri electice.

A revenit ulterior la Paris, însă în 1962 a fost concediat de casa Dior (în urma unei crize nervoase). Acela a fost momentul în care și-a pornit propria companie. Sub brandul YSL, a popularizat tendințele modei, precum ținutele beatnik, jachetele safari, pantalonii strânși și pantofii înalți.

În 1966, creează cel mai renumit frac pentru femei, “Le Smoking”. În același an, a inițiat “democratizarea” modei, prin popularizarea pret-a-porte-ului. Saint-Laurent a fost și primul designer care a folosit modele de culoare într-o defilare de modă. A lansat zeci de colecții și linii vestimentare a căror eleganță a uimit Parisul anilor ’60-‘70.

Conform propriilor sale declarații, Saint-Laurent și-ar fi dorit să fi fost el inventatorul blugilor, pe care îi considera “cea mai spectaculoasă, relaxantă și nonșalantă piesă vestimentară”. Designerul care cauta să ofere prin hainele create expresivitate, modestie, sex appeal și simplitate a mai ramas celebru pentru un avertisment general valabil: “Nu trebuie să confundăm eleganța cu snobismul”.

Ralph Lauren

Născut într-o familie de evrei din Bronx, Ralph Lifshitz și-a schimbat numele în Lauren, pentru a evita rezonanța negativă din limba engleză. În prezent, când pronuntam numele Ralph Lauren, ne gândim imediat la tricourile polo cu omniprezentul simbol al calului și călărețului care a creat o adevărată isterie în lumea modei cu ocazia lansării și de-atunci, continuă să scrie istorie. Cu toate acestea, trebuie să știți că Ralph Lauren s-a făcut mai întâi cunoscut pentru cravatele late confecționate din materiale neobișnuite.

Până să devină celebru pentru creațiile sale, Ralph Lauren a lucrat ca agent de vânzări pentru Brooks Brothers, cel mai vechi brand de haine de lux din America. De la această firmă a primit și dreptul de folosire a mărcii înregistrate “Polo”, sub care își va lansa propriile produse. A început afacerea personală cu un mic shop de cravate, in prezent isi numara magazinele cu zecile, iar firma sa este listată la bursa din New York.

Giorgio Armani

Recunoscut în prezent drept cel mai de succes designer italian, Armani este apreciat pe întreg mapamondul datorită croielilor impecabile ale costumelor masculine. Armani a devenit însă faimos după ce a creat jacheta cu aer relaxat, mai lungă și fără umeri rigizi. Giorgio Armani ar fi putut ajunge doctor, însă stagiul militar efectuat la un spital de campanie l-a convins că nu aceasta era cariera potrivită pentru el. Și-a început ascensiunea în lumea modei la un vechi magazin de modă din Milano (La Rinascente), unde avea sarcina de a decora vitrinele. A devenit ulterior șeful raionului de confecții pentru bărbați, unde și-a clădit experiența în materie de marketing.

La mijlocul anilor ’60, Armani a început să lucreze ca designer pentru Nino Cerruti, Firma nu i-a cerut exclusivitate și ca urmare a lucrat pentru alte zece companii. Abia în 1973 și-a deschis propriul magazin la Milano și a continuat să lucreze ca designer freelancer. În 1975 și-a făcut propria firmă și în mai puțin de un an a scos pe piață primele colecții sub nume propriu. Succesul a continuat să fie de partea sa și după ce a iînceput să-și fabrice produsele în serie și să le vândă în mari cantități, în toată lumea. Compania s-a dezvoltat natural, prin introducerea de noi game de produse (accesorii, costume de baie, parfumuri, blugi etc.).

De-a lungul întregii sale activități, Armani a dovedit un interes deosebit pentru utilizatorul final al produselor sale și a dezvoltat mai multe serii de produse cu preț accesibil, însă cu un nivel de stil și calitate similar colecțiilor high-end.

Autor:Isabela Nicolescu
Facebook Comments

Share.

Leave A Reply