Get this Widget

Care sunt criteriile care diferențiază liceele între ele?

0

Absolvenții clasei a VIII-a au susținut luni, 11 iunie, prima probă din cadrul Evaluării Naționale. Subiectele pe care candidații le-au avut de rezolvat la limba și literatura română au fost încadrate de dascali ca fiind medii spre ușoare.

Miercuri, 13 iunie, cei peste 150.000 de elevi înscriși vor susține proba la matematică, iar joi, 14 iunie, proba de limba şi literatura maternă.

Media generală obţinută în cadrul probelor scrise are o pondere de 80% în calculul notei pe baza căreia se realizează admiterea în clasa a IX-a de liceu. Și media claselor V-VIII va conta în proporţie de 20% în vederea stabilirii notei finale de admitere.

După încheierea probelor scrise și afișarea rezultatelor finale, candidații vor intra într-o altă etapă la fel de importantă în drumul lor spre liceu, iar în alegerea unității de învățământ ar trebui să țină cont de mai multe criterii.

Anual sunt întocmite clasamente ale liceelor. Cele mai multe dintre ele sunt construite pe baza ultimei medii de admitere. Apare însă întrebarea: este acesta criteriul cel mai corect în realizarea unor astfel de topuri?

Șerban Iosifescu, directorul Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar, este de părere că “un liceu bun este cel care adăugă valoare, adică, îl iei pe copil la un anumit nivel şi îl faci să progreseze. Lumea se înghesuie la licee care au cifre foarte mari de absolvenţi, care iau bacalaureatul, care intră la facultate, fără să se uite şi la condiţiile de intrare. Multe dintre aceste licee nu au valoarea adăugată”. Specialistul atrage atenția că dacă un liceu are cea mai mică medie de intrare 9,25 şi media cu care absolvenţii iau bacalaureatul este de 8, atunci se ridică niște semne de întrebare. „Sunt licee unde cea mai mare medie de intrare este 5 şi aceste licee reuşesc să ducă cea mai mare parte dintre elevi până în clasa a XII-a. Dacă un copil a progresat, la matematică, de la 2 la 5, înseamnă că este o valoare adăugată. Eu am întâlnit profesori foarte buni în aceste licee defavorizate pentru că este mult mai greu să lucrezi cu copii care sunt mai puţin motivaţi şi dornici pentru învăţare”, a mai spus Șerban Iosifescu.

Este evident că defavorizarea unor școli plecând de la criteriile legate de mediile de admitere este incorectă. Notele foarte mari cu care se intră la anumite licee rezultă și din numărul impresionant de candidați dornici să învețe aici.  Mai mult, atunci când întocmim clasamente cu școli bune ar trebui să avem în vedere și rezultatele obținute de acestea la competiții naționale și internaționale. În plus, munca profesorilor în liceele în care nu se intră doar cu 9 și 10 este cu mult mai amplă, rolul lor fiind major în dezvoltarea liceenilor și în pregătirea lor.

Să nu se înțeleagă faptul că scădem din însemnătatea liceele de top.  E clar că în România există multe unități de învățământ de valoare, în care calitatea actului educațional este la standarde înalte. Însă nu criteriul ultimei medii de admitere este cel care poate face departajarea între licee, ci rezultatele obținute de acestea în cei patru ani în care pregătesc elevii pentru Bacalaureat.

Vom prezenta mai jos top 10 licee din România, realizat, așa cum am menționat mai sus, pe baza ultimei medii de admitere în 2017:

  1. Colegiul Național „Sfântul Sava” din București: 9,72 – ultima medie de admitere, 10 – prima medie de admitere.
  2. Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din București: 9,70 – ultima medie de admitere, 10 – prima medie de admitere.
  3. Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu” din București: 9,68 – ultima medie de admitere, 10 – prima medie de admitere.
  4. Colegiul Național „Mihai Viteazul” din București: 9,63 – ultima medie de admitere, 10 – prima medie de admitere.
  5. Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din București: 9,55 – ultima medie de admitere, 10 – prima medie de admitere.
  6. Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” din Constanța: 9,54 – ultima medie de admitere, 10 – prima medie de admitere
  7. Liceul Teoretic „Ovidius” din Constanța: 9,32 – ultima medie de admitere, 10 – prima medie de admitere
  8. Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca: 9,48 – ultima medie de admitere, 910 – prima medie de admitere
  9. Colegiul Național „Cantemir Vodă” din București: 9,45 – ultima medie de admitere, 9,92 – prima medie de admitere
  10. Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Galați: 9,44 – ultima medie de admitere, 10 – prima medie de admitere

Se observă foarte clar că întreg clasamentul este dominat de școlile din București. Analizele arată însă că și în provincie se înregistrează o calitate extrem de ridicată a învățământului, dovadă în acest sens stând rezultatele obținute la olimpiadele internaționale, la admiterile la facultățile din țară și din strănătate .

Autor: Isabela Nicolescu
Foto:Pixabay.com

 

Facebook Comments

Share.

Leave A Reply